Opiskelijatarinat

Johtamisasema on myös itsetutkiskelun paikka

Taru Lehtonen 7.10.2021

Jessica Kähäri (artikkelikuvassa vas.) halusi kehittää omia esihenkilötaitojaan, sillä esihenkilöllä on merkittävä vaikutus siihen, kuinka työntekijä viihtyy ja jaksaa työssään. Lähiesimestyön ammattitutkintokoulutus tarjosi hyvän tavan yhdistää opinnot ja työ. Koulutuksesta hän kuuli omalta esihenkilöltään, sillä suuri osa Piilosetin (Finnsusp) henkilöstöstä on jo aiemmin suorittanut vastaavanlaisen koulutukseen.

Tämän jälkeen Jessica tutki vaihtoehtoja, keskusteli jo kouluttautuneiden kanssa ja teki päätöksen tulla opiskelemaan Turun AKK:hon. Työpaikkaohjaajaksi valikoitui oma esihenkilö Heidi Hirviniemi, jolla ei kuitenkaan ollut aiempaa kokemusta ohjaajana toimimisesta.

Ohjaaminen ei ollut mitenkään erityisen työlästä, sillä Jessica oli erittäin oma-aloitteinen ja muistutti myös minua lähestyvistä arvioinneista ja palautteenannoista”, Heidi kehuu työkaveriaan.

Ohjaajan rooli ja tehtävät käytiin läpi aloituspalaverissa opiskelijan, kouluttajan ja ohjaajan kesken. Muuten ohjauksen tuki tuli kirjallisin ohjein kouluttajan nettilomakkeiden kautta, mutta tämä oli mielestäni riittävää. Olisin kysynyt lisäneuvoja, mikäli olisin niitä tarvinnut”, Heidi tiivistää ohjaajan roolinsa briiffausta prosessin aikana.

Yhteistyö ohjaamisen parissa oli molempien mielestä helppoa ja mukavaa.

Opiskelujen aikana Heidi perehdytti minut asioihin, joihin kaipasinkin lisäohjeistusta, esimerkiksi YT-neuvottelukäytäntöihin ja -lakiin. Suurimman osan näyttöraporttien laadinnasta hoidin vapaa-ajalla. Näyttökokonaisuudet oli helppo koota ja näytöt sai hyvin sisällytettyä työhön. Näyttökokonaisuuksien suorituksen yhteydessä huomasi, että myös rutiininomaisia työtehtäviä tuli pohdittua hieman laajemmin ja uusilla näkökulmilla”, Jessica muistelee opintojaan.

Aiemmalta koulutukseltaan Jessica on bio- ja elintarviketekniikan insinööri, minkä jälkeen hän on vielä suorittanut Turun yliopistossa elintarvikekehityksen maisterin tutkinnon. Tässä koulutuksessa hän kuitenkin pysähtyi arvioimaan omaa toimintaansa tiimin vetäjänä ja ihmisenä.

Koulutuksen aikana tuli mietittyä omia hyviä ja huonoja puolia sekä työtapoja ja pysähdyin miettimään, miten ne mahdollisesti vaikuttavat tiimin toimintaan. Lisäksi koulutuksesta sai hyvää vertaistukea, miten muualla toimitaan, millaisia asioita esihenkilöt voivat joutua kohtamaan sekä vinkkejä asioiden käsittelyyn”, Jessica kertoo.

Mitä tulee palautteeseen henkilöstöltä niin olen saanut vinkkejä kehittämiskohteistani, joita olen koettenut työstää koulutuksen aikana ja edelleen sen jälkeen. Kivaa on ollut kuulla, että joissakin asioissa olen kehittynyt, mutta tiedostan myös itse, että kehitettävää vielä on. Omalta tiimiltä tulleet kiitokset avoimesta viestinnästä, tuesta sekä haasteellisten asioiden hoidosta tietysti tuntuvat mukavilta.”

Miten on, oliko koulutus sitä mitä Jessica lähti opinnoilta hakemaan?

”Voin hyvin suositella koulutusta muille, jotka haluavat kehittyä esihenkilönä ja saada tukea omaan toimintaansa. Koulutus vastasi suurelta osin odotuksia. Korona luonnollisesti rajoitti verkostoitumista ja keskustelua ryhmän muiden opiskelijoiden kanssa”, Jessica pahoittelee.

”Oppilaitoksesta sain sen tuen mitä tarvitsin. Osallistuin muutamaan ohjaavan opettajan pitämään keskustelutilaisuuteen, jossa sai selkeyttä, miten opintojen loppuunsaattaminen tulee hoitaa. Työpaikkaohjaajan/oman esihenkilön kanssa oli helppo sopia mm. koulupäiviin osallistumisesta ja ne saatiin aina järjestymään. Lisäksi kaikista haasteista pystyi keskustelemaan ja hän oli aina valmiina antamaan lisäselvityksiä asioihin, jos niihin oli tarvetta”, Jessica sanoo.

Mitä tulee Jessican ja Heidin työnantajaan Piilosetiin, niin siellä suhtaudutaan myönteisesti henkilöstön kouluttautumiseen sekä kouluttamiseen.

”Koemme, että kouluttautunut henkilöstö pysyy motivoituneena ja sitoutuu työtehtäviinsä paremmin. Lisäksi uusimman tiedon omaava henkilöstö pystyy kehittämään yrityksen toimintaa paremmaksi. Me olemme aina avoimia kehitysehdotuksille!”, molemmat kertovat hymyillen.

Taru Lehtonen

Olen Turun AKK:n markkinointisuunnittelija. Olen onnellisimmillani, kun saan multitaskata ja loihtia visuaalisia ratkaisuja työkäyttöön sekä kirjoittaa. Vapaa-ajalla minut löytää varmimmin lenkiltä koirani kanssa, mutta kulutan vapaa-aikaani myös virkaten, kutoen ja musiikkia sekä äänikirjoja kuunnellen. Uusin kiinnostuksen kohde on retkeily ja vaeltaminen.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • 7.2.2023 Ajankohtaista

    Ohjaajaksi eri ikäisille

    Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon perusteiden uudistuttua vuoden 2023 alusta on tutkinnossa enemmän valinnanvaraa ja mm. mahdollisuus suuntautua ohjaamaan vain yläkouluikäisiä tai aikuisia. Aiemmin tutkinnossa oli pakollisena osana aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaus, joka edellytti harjoittelua koululaisten iltapäivätoiminnassa. Uudistuksen jälkeen on mahdollista valita, tekeekö tutkinnon lasten ja nuorten vai aikuisten parissa. Nyt tutkinto vastaa paremmin työelämän vaatimuksia […]

  • 14.4.2020 Blogi

    Erityistä tukea maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille

    Turun AKK haluaa panostaa maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kotoutumiseen, opiskelun sujuvuuteen ja työelämään siirtymiseen. Siksi olemme palkanneet maahanmuuttajataustaisia ohjaajia, jotka auttavat opiskelijoitamme lähestulkoon kaikessa mitä elämä ja opiskelu eteen tuovat. Meillä työskentelee kaksi maahanmuuttajien opintoneuvojaa sekä yksi koulunkäynninavustaja. Tukea on mahdollista saada suomen kielen lisäksi arabiaksi, dariksi, englanniksi, hollanniksi, kurdiksi, persiaksi ja saksaksi. Uusien opintojen aloittaminen on […]

  • 22.9.2022 Uutiset

    SOTE-opiskelijat työllistyvät nopeasti

    Artukaisissa järjestettiin SOTE-alan työelämämessut 15.9.2022. Messuilla opiskelijat saivat kuulla monipuolisesti alan eri vaihtoehdoista ja heillä oli myös mahdollisuus löytää itselleen sopiva työharjoittelupaikka. Monella on haave suorittaa opintoja oppisopimuksella ja messut tarjoavatkin hyvän mahdollisuuden myös oppisopimuspaikan kartoittamiseen. Opettaja Elina Mäenpää kertoo, että alan yritykset ovat olleet aktiivisesti yhteydessä, koska työvoima tarve on niin kova. ”Halusimme olla tasapuolisesti tukemassa työnantajien […]

  • Turvallisuusalan opettaja Juhani Laulajainen

    15.6.2023 Yritystarinat

    Turvallisuusala työllistää

    Mitä turvallisuusalalle kuuluu nyt, opettaja Juhani Laulajainen? Turvallisuusalaa riepotelleet tapahtumat eivät ole laskeneet alan suosiota Turun AKK:ssa, päinvastoin. Opiskelijoita on jopa enemmän kuin vuosi sitten. Olemme luotettava ja hyvämaineinen kouluttaja, mistä kertoo myös tiivis yhteistyö alueen yritysten kanssa. Vaihtuvuus alalla on valitettavan suurta, joka on työnantajan näkökulmasta harmi, mutta kouluttajan kannalta luonnollisesti hyvä asia, koska […]

  • Koulunkäynninohjaaja Priya

    13.3.2024 Ajankohtaista

    Koulunkäynninohjaajaksi oppisopimuksella

    Intiasta Suomeen muuttanut Priya työskenteli kotimaassaan esikouluopettajana. Moni Priyan tuttu vaihtoi alaa tullessaan Suomeen, mutta Priya halusi pysyä omalla alallaan. Työkokemuksen kautta Priya päätyi opiskelemaan koulunkäynninohjaajaksi Turun AKK:hon, jota hän suorittaa nyt oppisopimuksella työn ohessa. ”Voit valita menetkö töihin iltapäiväkerhoon, päiväkotiin tai kouluun”. Alunperin Priya hakeutui työkokeiluun päiväkotiin, jonne hänet myöhemmin työllistettiin avustajaksi. ”Olin siellä […]

  • 4.10.2021 Opiskelijatarinat

    Heidi työllistyi oppisopimukseen kolmessa päivässä

    Kun yläaste läheni loppuaan, oli minulle hyvin selvää, että haen lähihoitajaksi. Olin saanut kimmokkeen alalle, sillä muutaman vuoden minua vanhempi siskoni oli alalla ja näin innostuin alasta.  Valmistumisen jälkeen työllistyin heti kehitysvammaisten asumisyksikköön. Työ kehitysvammaisten kanssa tuntui heti omalta jutulta. Työkaverit ja asiakkaat olivat mahtavia ja töihin oli aina mukava mennä. Työ oli kolmivuorotyötä, joka sopi […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun