Opiskelijatarinat

Laurasta tulee muurari

Heidi Jaarinen 22.3.2023

”Päätin, että musta tulee muurari!” toteaa Laura, joka kaipasi toimistotyöstä fyysisempään työhön ja opiskelee nyt rakennusalan perustutkintoa. Haastatteluhetkellä on käynnissä L-seinän muuraus. Laura kertoo sen vaativan käsi-silmäkoordinaatiota ja työkalujen oikeaoppista käyttöä. Hänellä on taustallaan puusepän sekä huonekalumaalarin opinnot ja tällä hetkellä ajatuksena on kouluttautua muurariksi. Erityisesti Lauraa kiinnostaa tulisijojen muuraus ja kunnostus.

”Meillä on hirveen hyvä porukka täällä”, kertoo Laura ja se ei kyllä jää epäselväksi, nauru raikaa ja läppä lentää haastattelun taustalla. ”Tällainen miehinen työilmapiiri on hyvää vaihtelua naisvaltaiselle toimistotyölle”, Laura toteaa naurahtaen.

Koulutus on ollut erittäin käytännönläheistä ja suurin osa opitaan käytännössä tekemällä, joka on monelle ammatilliseen koulutukseen hakeutuvalle se tärkein asia. Laura kuitenkin kertoo olevansa sen verran ”insinööriaivo”, että kaipaisi enemmän teoriaa, mutta on silti tyytyväinen koulutukseen ja kehuu opettajia. Opiskelijoilla on joka keskiviikko ”projektipäivä”, jolloin opiskellaan etänä teoriaa ja tehdään tehtäviä, joten silloin on mahdollisuus syventää teoriapuolen osaamista.

Heidi Jaarinen

Olen Turun AKK:n markkinointi- ja koulutusasiantuntija. Aiemmassa työssäni TE-toimiston asiantuntijana näin jatkuvasti onnistumisia kun työnhakijat työllistyivät koulutuksen kautta, nopeallakin aikataululla. Siksi minusta on tullut suuri koulutusten puolestapuhuja. On erittäin inspiroivaa ja mielenkiintoista työskennellä ammatillisen koulutuksen parissa! Vapaa-ajalla intohimona on tanssiminen.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • Koulutuspäällikkö Riikka Koivunen ja opettaja Anniina Nieminen

    26.3.2024 Ajankohtaista

    Hanke on aina mahdollisuus

    Kehittämishankkeiden tehokas johtaminen vaikuttaa merkittävästi organisaation tuloksellisuuteen ja toiminnan laatuun. Hankkeiden avulla organisaatio saa tärkeää tietoa, jonka avulla se voi suunnitella, kehittää toimintaansa ja parhaassa tapauksessa käyttää resurssejaan tehokkaammin, kun ne osataan kohdentaa oikein. Hankkeet ovat myös uusien innovaatioiden lähde. Hankkeiden etenemistä ja vaikutuksia voidaan seurata monin eri tavoin. Lähtötilanne on tärkeä selvittää ennen hankkeen […]

  • 7.10.2021 Opiskelijatarinat

    Johtamisasema on myös itsetutkiskelun paikka

    Jessica Kähäri (artikkelikuvassa vas.) halusi kehittää omia esihenkilötaitojaan, sillä esihenkilöllä on merkittävä vaikutus siihen, kuinka työntekijä viihtyy ja jaksaa työssään. Lähiesimestyön ammattitutkintokoulutus tarjosi hyvän tavan yhdistää opinnot ja työ. Koulutuksesta hän kuuli omalta esihenkilöltään, sillä suuri osa Piilosetin (Finnsusp) henkilöstöstä on jo aiemmin suorittanut vastaavanlaisen koulutukseen. Tämän jälkeen Jessica tutki vaihtoehtoja, keskusteli jo kouluttautuneiden kanssa […]

  • Turvallisuusalan opettaja Juhani Laulajainen

    15.6.2023 Yritystarinat

    Turvallisuusala työllistää

    Mitä turvallisuusalalle kuuluu nyt, opettaja Juhani Laulajainen? Turvallisuusalaa riepotelleet tapahtumat eivät ole laskeneet alan suosiota Turun AKK:ssa, päinvastoin. Opiskelijoita on jopa enemmän kuin vuosi sitten. Olemme luotettava ja hyvämaineinen kouluttaja, mistä kertoo myös tiivis yhteistyö alueen yritysten kanssa. Vaihtuvuus alalla on valitettavan suurta, joka on työnantajan näkökulmasta harmi, mutta kouluttajan kannalta luonnollisesti hyvä asia, koska […]

  • Opiskelija, joka käyttää opinnoissaan vr-laseja.

    3.4.2024 Digitaalisuus

    Digipedagogiikka muokkaa työelämän vaatimuksia

    Digipedagoginen osaaminen on keskeinen tekijä ammatillisessa koulutuksessa, kun tavoitteena on valmistaa opiskelijoita työelämän vaatimuksiin. Organisaation on huomioitava eri sidosryhmien tarpeet ja kehitettävä digipedagogista osaamista monipuolisesti, jotta pysytään jatkuvasti kehittyvän digitalisaation matkassa mukana. On hyvä muistaa, että digipedagogiikka ei ole vain opiskelijoiden tai opettajien asia, vaan se vaikuttaa myös suoraan työelämään. Työntekijöiden digipedagoginen osaaminen parantaa organisaatioiden […]

  • 8.1.2021 Blogi

    Matkalla kohti huippulaatua

    Vuosi 2020 oli Turun AKK:n pitkän laatumatkan toimeliain vuosi. Laatumatka on maraton, jonka osallistujat eivät luultavasti pääse milloinkaan maaliin. Onneksi reitille osuu kuitenkin useita väliaika- ja huoltopisteitä. Matka on riittävän pitkä, jotta toimintamme saadaan niin laadukkaaksi, että loppusuoran lähestyessä voimme ylpeinä valita maaliviitoituksen, jonka päällä lukee: huippulaatu. Oikealla uralla Yhtenä maamme merkittävimpänä ammatillisen koulutuksen toimijana […]

  • 2.7.2021 Blogi

    Asiakaslähtöisyys on toiminnan lähtökohta

    Turun AKK:n toiminnan johtoajatuksena on tuottaa sellaista koulutusta, jonka avulla hankittu osaaminen työllistää ja auttaa talousalueen elinkeinoelämää pysymään kehityksessä ja kilpailussa mukana. Opiskelija- ja työelämäasiakkaat ovat meillä keskiössä. Ammatillinen koulutus on aina ollut työelämäläheistä, mutta uudet toimintamallit korostavat yhä enemmän tiivistä yhteistyötä kaikkien osapuolten kesken. Opiskelijan, oppilaitoksen, sidosryhmän (mm. TE-Palvelut ja yrittäjäjärjestöt) ja työelämän saumaton […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun