Blogi

Opiskele verkossa sähköasennusmestariksi

Heidi Jaarinen 30.6.2020

Verkko-opinnot mahdollistavat opiskelun mistä tahansa, oman aikataulun mukaan

Turun AKK:n sähköalalla aloitettiin keväällä 2020 pilottiprojekti, joka tarjosi mahdollisuuden opiskella verkko-opintoina sähköasennusmestariksi, eli sähkö- ja automaatioalan erikoisammattitutkinnon. Vastaavaa toteutusta ei ole ollut Suomessa tarjolla, joten projekti oli ainutlaatuinen. Verkko-opinnot mahdollistavat osallistumisen mistä päin Suomea tahansa ja koulutuksessa onkin nyt opiskelijoita Hangosta Inariin. Opetus, ohjaus ja arviointi tapahtuvat kaikki etäsovelluksia hyödyntäen.

Vastuuopettaja Janne Pennanen on siis syystäkin tyytyväinen. Pilottiprojektiin tehtiin viimeistelty suunnitelma ja kaikki on nyt sujunut sen mukaan. Hyvän kokemuksen siivittämänä toteutusta jatketaan ja seuraavan ryhmän on tarkoitus alkaa loppuvuodesta.

Opiskelua silloin kun itselle parhaiten sopii

Enontekiöläinen Jukka Öysti työskentelee kultakaivosyhtiö Agnico Eaglen Finland Oy:n rikastamon sähköautomaation kunnossapitotehtävissä Kittilässä. Jukalla on taustalla sähköasentajan ammattitutkinto ja alan erikoisammattitutkinto oli ollut mielessä jo pidempään. Työnantaja kannusti kouluttautumaan ja Turun AKK:n verkossa suoritettava sähkö- ja automaatioalan erikoisammattitutkinto oli siihen oiva vaihtoehto. Varsinkin kun Enontekiöltä Turkuun olisi ollut melko pitkä matka lähteä paikan päälle opiskelemaan.

Jukka kertoo opintojen alkaneen hyvin, mutta verkko-opiskelujen vaatineen totuttelua. Verkko-opiskelu mahdollistaa opintojen suorittamisen oman työrytmin mukaan. Toisaalta se vaatii myös omatoimisuutta ja itsenäisyyttä hoitaa tehtävät. Työnantaja on suhtautunut opintoihin positiivisesti. Jukka on ollut tyytyväinen päätöksestään lähteä opiskelemaan ja kehittämään omaa osaamistaan. Tavoitteena Jukalla on jatkaa nykyisissä työtehtävissä ja hän uskoo koulutuksen syventävän tietämystä ja mahdollisesti lisäävän vastuuta omassa työssä jatkossa.

Esimiesosaamisen syventämistä

Koulutuksen pohjoisin opiskelija on ivalolainen Sampo Kumpuniemi, joka toimii sähköasentajana ja sähköalan työntekijöiden nokkamiehenä Inarin Kiinteistöt Oy:ssä. Kumpuniemellä on tavoitteena toimia sähkötöiden johtajana nykyisessä yrityksessä, joten koulutus sopi hyvin suunnitelmiin, sillä se syventää osaamista nimenomaan työnjohdon ja suunnittelun parista. Kumpuniemi on tyytyväinen etäopiskelumahdollisuuteen ja siihen, että opintoja voi suorittaa silloin kun omat työt antavat myöden.  Työnantaja on suhtautunut opintoihin todella hyvin ja antanut mahdollisuuden opiskella myös työajalla tilanteen salliessa. Opintoihin liittyvät projektityöt Kumpuniemi on saanut omasta työstä. Kokonaisuudessaan Kumpuniemi on kokenut opinnot mielekkääksi ja kaikki on sujunut mutkattomasti.

Monipuolisempia tehtäviä työnjohdon ja suunnittelun parista

Sodankyläläinen Kati Sassali oli noin 10 vuotta sitten ensimmäinen suomalainen nainen, jolla oli sähköurakointifirma omilla luvilla. Työkokemusta sähköasennuksen parista on reilusti toistakymmentä vuotta. Asennustyöt ovat olleet mieluisia, mutta terveydelliset syyt pakottivat miettimään uusia vaihtoehtoja. Kokopäiväinen asentajan työ, silloin vielä maanalaisessa kultakaivoksessa ei enää soveltunut. Koska Kati halusi pysyä sähkön parissa, hän mietti kouluttautumista sähköinsinööriksi. Se olisi ollut pitkä koulutus ja vaatinut kulkemista toiselle paikkakunnalle. Sitten löytyi tämä verkossa suoritettava sähköasennusmestari-koulutus, joka vastasi juuri Katin tavoitteisiin syventää osaamista ja laajentaa työllistymismahdollisuuksia. Erityisen tyytyväinen Kati on ollut koulutuksen sisältöön ja käytännönläheisyyteen, koska opiskelujen aloittaminen vanhemmalla iällä ei ollut itsestäänselvyys.

Ja mikä parasta, koulutus on verkossa, joten se onnistuu kotoa käsin Sodankylästä. Kati korostaa, että verkko-opiskelu on mainio vaihtoehto, varsinkin aikuisopiskelijalle. Toki täysin itsenäinen opiskelu ja myös tietokoneen käyttö on vaatinut totuttelua, mutta Kati on tyytyväinen, että koulutusta saa suorittaa omaan tahtiin. Katilla suorittaa koulutusta oppisopimuksena omassa sähköurakointiyrityksessään. Näytöt hän suorittaa koulun projektin parissa, jossa ohjauksen ja arvioinnin suorittavat vastaava opettaja sekä työelämäedustaja. Koulutuksen suorittaminen mahdollistaa Katille monipuolisempia työtehtäviä työnjohdon ja suunnittelun puolelta, joka soveltuu myös paremmin terveydelliset seikat huomioiden.

Yrityksen toimintakentän laajentaminen erikoisammattitutkinnolla

Koulutuksen eteläisin opiskelija on hankolainen Marko Vesterinen, joka on aikoinaan tehnyt nosturisähköistysprojekteja ulkomailla useamman vuoden. Nykyisin Vesterinen toimii sähköalan yrittäjänä Vestram Electric Oy:ssä. Vesterinen lähti kouluttautumaan laajentaakseen yritystoimintaansa murtohälytinlaiteasennuksiin. Ne vaativat vastuuhenkilön, jolla on EAT-tason tutkinto. Lisäksi Vesterinen halusi lisätä omaa ammattitaitoaan, jotta voi ottaa lisää vastuuta yrityksen toiminnoista jatkossa. Tavoitteena on suorittaa tulevaisuudessa myös insinöörin tutkinto.

Vesterinen kertoo yrittäjän arjen ja koulutuksen yhdistämisen olevan haastavaa, mutta on silti nauttinut joka hetkestä, koska aihe on mieleinen. Etäopiskelu vaatii oma-aloitteisuutta ja vastuuta opintojen etenemisestä, mutta kertoo saaneensa opintoihin erittäin hyvin tukea opettajalta. Kysyttäessä, onko tyytyväinen päätöksestään lähteä tähän koulutukseen, Vesterinen toteaa, että ”koulutus kannattaa aina”.

Heidi Jaarinen

Olen Turun AKK:n markkinointi- ja koulutusasiantuntija. Aiemmassa työssäni TE-toimiston asiantuntijana näin jatkuvasti onnistumisia kun työnhakijat työllistyivät koulutuksen kautta, nopeallakin aikataululla. Siksi minusta on tullut suuri koulutusten puolestapuhuja. On erittäin inspiroivaa ja mielenkiintoista työskennellä ammatillisen koulutuksen parissa! Vapaa-ajalla intohimona on tanssiminen.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • 4.2.2022 Opiskelijatarinat

    Nuorenakin voi vaihtaa alaa

    Moni ajattelee, että kun kerran olet jonkin ammatin opiskellut, niin sitä työtä on sitten tehtävä vaikkei se tuntuisikaan omalta. Mutta eihän se niin mene. Jos huomaa, että nykyinen ala ei olekaan se oma juttu, niin miksi kärvistellä periaatteen vuoksi? 22-vuotias Jaana on nuoresta iästään huolimatta ehtinyt toimia kauneudenhoitoalan yrittäjänä. Hän lähti peruskoulun jälkeen opiskelemaan kosmetologiksi. […]

  • Lähihoitajaopiskelija

    1.11.2023 Ajankohtaista

    Alanvaihto yli 50-vuotiaana

    ”Olenko liian vanha?”, oli Ninan ajatus, kun hän pohti opiskelemaan lähtemistä yli 50-vuotiaana. Uuden edessä Nina oli ollut myös reilu 10 vuotta sitten siirtyessään palkkatyöstä yrittäjäksi. Silloinkin Turun AKK oli kuvioissa mukana: tuolloin Nina halusi kehittää palkkahallinnon osaamista ja opiskeli Taloushallinnon ammattitutkinnon. ”Turun AKK oli tärkeä silloin ja on nytkin – ympyrä tavallaan sulkeutui”. Tällä […]

  • Koneistuksen opiskelija

    4.9.2023 Opiskelijatarinat

    Edukkain tapa opiskella

    Jaakolle oli selvää, että hän hakeutuu juuri työvoimakoulutukseen, koska siitä saa samaa etuutta kuin työttömänä ollessa sekä 9 euron kulukorvauksen koulupäiviltä. Siksi se on edukkain tapa opiskella työttömänä työnhakijana. Jaakko opiskelee kone- ja tuotantotekniikan perustutkintoa ja hän haluaa suuntautua CNC-koneistajaksi. ”Parasta on CNC-koneen ohjelmointi, kun pääsee koodia kirjoittamaan”, hän kertoo. ”Hyvin olen pärjännyt! Kaikki alkoi […]

  • Varaosamyyjä etsii koneelta osia.

    2.9.2022 Blogi

    Moni vaihtaa alaa varaosamyyjäksi

    Turun AKK:n autopuolella käy kova kuhina. Automekaanikko- ja varaosamyyjäopiskelijat ovat työn touhussa saapuessani tekemään haastattelua. Varaosamyyjien opettaja Roni Pylkkänen tulee vastaan ja kertoo, että nyt on kiire! Halli on täynnä autoja ja uusille varaosille on tarvetta. Opiskelijat Kari ja Anni etsivätkin kuumeisesti varaosia ajoneuvoon, johon asiakas on aiemmin laittanut paljon rahaa kiinni, mutta haluaa nyt […]

  • 28.2.2022 Blogi

    Jatkostartti – uraohjausta aikuisille

    Turun AKK on mukana Oikeus osata -hankekokonaisuuteen kuuluvassa TASSU-hankkeessa. Tavoitteenamme on mm. uraohjauksen kehittäminen pitkäjänteisenä jatkuvan oppimisen suunnitteluna, jota tukee jatkuvan oppimisen ohjausprosessin malli. Uraohjaus opintojen eri vaiheissa Ammatillisessa koulutuksessa opiskelevilla aikuisilla on erilaisia taustoja ja tavoitteita, monella takana työelämää ja aiempia opintoja. Suurin osa tavoittelee nopeaa tietä töihin, mutta osa pohtii vielä lopullista uravalintaa, […]

  • 23.12.2022 Ajankohtaista

    Henkilökohtaista tukea

    Vaikeuksia oppimisessa? Kannattaisko silti lähteä opiskelemaan uuteen ammattiin? No, kyllä kannattaa! Ammattiin opiskelu ei ole ollenkaan samanlaista kuin se oli 15-20 vuotta sitten. Opiskelun aloittaminen kuitenkin arveluttaa, koska vanhat, huonot kokemukset kummittelevat vielä mielessä. Nyt ne muistot voisi jo kuopata ja unohtaa. Opiskelu on tänä päivänä nimittäin kivaa ja käytännönläheistä, ja koulutuksen aikana oppimiseen ja […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun