AjankohtaistaAuto- ja logistiikka-alatkoronavirusToisen asteen koulutusTurun AKK

Miten autoalaa voi opettaa etänä? Lue ja tiedä!

Kirjoittanut 26.3.2020 No Comments

Lähiopetus hoidetaan Google Classroomilla ja Google Meet-sovelluksella, jotka ovat olleet käytössä opetuksessa muutenkin jo noin puolitoista vuotta, joten niiden käyttö oli tuttua. Opiskelijoita myös tuetaan sovellusten käytössä. Toki päivät venyvät, kun kaikki tehdään näiden välityksellä. Opettajamme Jari Koivuniemi on ollut merkittävässä roolissa sähköisten opetusmateriaalien luomisessa. Lisäksi opiskelijoihin ollaan aktiivisesti yhteydessä WhatsAppilla, sähköpostitse ja puhelimitse.

Lukujärjestys aikatauluttaa etäpäivän

Uutena asiana etäopetukseen tuli etätyöpäivien lukujärjestys, jossa opiskelijalla on lukumateriaalia, videoita, Meet-palavereita ja palautettavia tehtäviä. Kaikkiin tehtäviin on luotu lyhyt ohje, mitä pitää tehdä. Lisäksi ollaan nyt alettu lisäämään jo valmiisiin materiaaleihin ääniselostuksia.

Oppimateriaaleja alan huippuyrityksiltä

Autoalan opettajat ovat pohtineet keinoja opetuksen monipuolistamiseksi poikkeustilanteessa, kun autoja ei päästä käytännössä ”rassaamaan”. Uutena ideana välähti, että pyydetään yhteistyökumppaneilta heidän koulutusmateriaalejaan. Autopurkaamosta materiaaleja ollaan jo saatu ja Würth lähettää parasta aikaa hirmuista määrää omaa koulutusmateriaaliaan. Kontaktoimme myös autojen maahantuojia ja tulemme saamaan materiaaleja myös sieltä.

Työharjoittelut jatkuvat toistaiseksi

Harjoittelussa olevat jatkavat työnantajan ohjeiden ja pelisääntöjen mukaisesti. Mikäli esimerkiksi työharjoittelupaikassa alkaa lomautukset, silloin ei opiskelijakaan voi jatkaa siellä. Olemme tiiviisti yhteydessä harjoittelussa oleviin opiskelijoihin ja tarkistetaan, että kaikki on ok. Työharjoittelijat käyttävät etänä Edukit-sovellusta ja päiväkirjaa.

Opetus painottuu nyt tietopuoleen

Etäopetuksessa tietopuolen oppiminen pysyy vastaavalla tasolla, mutta käytännön puolen opetus jää kokonaan tässä kohtaa. Ihmiset tosin oppivat eri tavoilla. Jotkut oppivat lukemalla, toiset kuuntelemalla ja jotkut tekemällä tai tekemällä muistiinpanoja. Tavoite on, että opinnot etenevät suunnitelman mukaisesti, mutta on varmasti liian aikaista sanoa, miten tämä tilanne vaikuttaa opintojen etenemiseen.

Uusia käytänteitä

Meillä aloitti maanantaina 16.03.2020 uusi ryhmä, joka kutsuttiin paikalle aloituspäivänä. Teimme heti sellaisen päätöksen, että ryhmältä kerätään yhteystiedot ja pidetään TE-toimiston alkuinfo, jonka jälkeen heidät passitettiin heti kotiin. Ensimmäisen päivän tehtävä oli tehdä itsestä esittelyvideo tai esittelyteksti kuvan kera. Tämän jälkeen oppistartti tehtiin etänä Meetin kautta ja se myös nauhoitettiin. Nauhoitus jaettiin Classroomiin ja ja siihen luotiin pisteytetty kysely, jolla varmistettiin, että asiaa on opiskeltu. Tämä onnistui mielestäni hyvin.

 

Erno Hauhia

Kirjoittajasta Erno Hauhia

Autojen kanssa tullut aina "pelattua". Vuonna 1997 valmistuin autokorimekaanikoksi Turun ammatti-instituutista. Noin seitsemän vuotta korjasin kolariautoja työssäoppimispaikassani, kunnes halusin jotain muuta. Opiskelin oppisopimuksella tekniikan erikoisammattitutkinnon ja siirryin työnjohtajaksi. Hoidin asiakaspalvelua, korimekaanikkojen ja maalareiden töitä sekä takuukäsittelyjä. Seitsemän vuoden jälkeen tuli tilaisuus siirtyä autoalan opettajaksi Turun AKK:hon. Työn ohella opiskelin ensin ammatilliseksi opettajaksi, sitten korimestarin erikoisammattitutkinnon ja vielä näyttötutkintomestariksikin. Harrastukset ovat keilausta lukuun ottamatta luontoläheisiä: kalastus, vaeltaminen ja koiran kanssa lenkkeily.