Ajankohtaista

Ohjauspalvelujen asiantuntijat valmistuivat

Heidi Jaarinen 26.5.2023

Ohjausalan opiskelijoita

Meiltä valmistui uusi, iloinen oppisopimusryhmä ohjausalan ammattilaisia, jotka tekevät työssään asiakasohjausta mm. työllisyyden ja koulutuksen parissa. He suorittivat työn ohessa kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnosta ”osaamisen ja työllistyvyyden ohjaus” -tutkinnonosan, joka syventää asiakaslähtöistä ohjausosaamista. Koulutus antaa osaamista toimia eri ohjaustilanteissa. Koulutus toteutetaan opiskelijan henkilökohtaisen suunnitelman mukaan työtehtävät huomioiden.

Ryhmä on tyytyväinen koulutukseen ja suosittelee sitä kaikille asiakasohjausta työssään tekeville ja erityisesti niille, joille ohjaustyö on uutta. Yksi valmistuneista opiskelijoista on jo vuosia tehnyt työkseen asiakasohjausta, mutta koki silti koulutuksen tuoneen uusia työkaluja päivittäiseen työhön. ”Tapaan paljon asiakkaita, jotka eivät yhtään tiedä, mille alalle haluaisivat suuntautua. Osaan nyt katsoa paremmin tilannetta asiakkaan näkökulmasta ja tiedän paljon konkreettisemmin mistä löydän tietoa ja esimerkiksi testejä, joita asiakas voi tehdä ammattia valitessaan”, opiskelija kertoo.

”Sitä voi helposti tottua tietynlaiseen työtapaan, joten sai uutta näkökulmaa omaan työntekoon, kun toinen arvioi, antoi palautetta ja ehdotti uusia toimintamalleja.”

Valmistunut opiskelija

Koulutus sisälsi myös ohjaustilanteiden arviointia, joissa esihenkilö ja opettaja arvioivat opiskelijan hoitamaa asiakastilannetta. Se koettiin erittäin virkistäväksi ja hyödylliseksi. ”Sitä voi helposti tottua tietynlaiseen työtapaan, joten sai uutta näkökulmaa omaan työntekoon, kun toinen arvioi, antoi palautetta ja ehdotti uusia toimintamalleja”, opiskelija kommentoi. Myös työpaikkaohjaajana toiminut esihenkilö koki antoisaksi ohjaustilanteiden konkreettisen seuraamisen.

Yksi opiskelijoista ohjaa työssään työllistettyjä asiakkaita Turun kaupungilla, jossa ohjaus kestää koko työpäivän. Hän kokee päässeensä enemmän sisään ohjaajan rooliin koulutuksen myötä. Lisäksi hän koki hyväksi työn ohessa opiskelun, koska työpaikkaohjaaja oli aina tarvittaessa tukemassa tehtävien kanssa.

Opiskelijoilla oli mahdollisuus tehdä koulutukseen kuuluneita tehtäviä työajalla. Moni kuitenkin totesi, että tehtävien tekeminen jäi usein iltoihin ja viikonloppuihin, koska silloin oli helpompi keskittyä opiskeluun. Osa opiskelijoista kuitenkin kertoi tehneensä kaikki tehtävät työajalla. Kiitosta saivat myös monipuoliset opiskelumateriaalit, jotka sisälsivät mm. videoita. Uutena kokemuksena opiskelijoille tuli koulutukseen kuuluva ryhmänohjaus, joka kuitenkin koettiin positiivisena. Koulutus toi yhteen ohjausalan ammattilaisia, joiden yhteistyö varmasti jatkuu myös koulutuksen jälkeen.

Lue lisää ohjauspalvelujen asiantuntija-koulutuksesta

Heidi Jaarinen

Olen Turun AKK:n markkinointi- ja koulutusasiantuntija. Aiemmassa työssäni TE-toimiston asiantuntijana näin jatkuvasti onnistumisia kun työnhakijat työllistyivät koulutuksen kautta, nopeallakin aikataululla. Siksi minusta on tullut suuri koulutusten puolestapuhuja. On erittäin inspiroivaa ja mielenkiintoista työskennellä ammatillisen koulutuksen parissa! Vapaa-ajalla intohimona on tanssiminen.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • 5.1.2024 Blogi

    Puhtauspalveluala tarjoaa myös asiantuntijatehtäviä

    Branimir Petkov on entinen opiskelijamme, joka puhtauspalvelualan löydettyään opiskeli ensin laitoshuoltajan ammattitutkinnon ja sen päälle siivoustyönohjaajan ja siivousteknikon erikoisammattitutkinnot. Siirryttyään Turusta työn perässä pääkaupunkiseudulle on halu kehittää omaa osaamista entisestään kasvanut. Niinpä päätimme päivittää Branimirin kuulumiset aiemman blogin jatkeeksi. On kulunut yli kuusi vuotta siitä, kun haastattelin Branimiria (Petkov) edellisen kerran. Vaikka haastattelu nyt hoidetaankin […]

  • Opiskelija, joka käyttää opinnoissaan vr-laseja.

    3.4.2024 Digitaalisuus

    Digipedagogiikka muokkaa työelämän vaatimuksia

    Digipedagoginen osaaminen on keskeinen tekijä ammatillisessa koulutuksessa, kun tavoitteena on valmistaa opiskelijoita työelämän vaatimuksiin. Organisaation on huomioitava eri sidosryhmien tarpeet ja kehitettävä digipedagogista osaamista monipuolisesti, jotta pysytään jatkuvasti kehittyvän digitalisaation matkassa mukana. On hyvä muistaa, että digipedagogiikka ei ole vain opiskelijoiden tai opettajien asia, vaan se vaikuttaa myös suoraan työelämään. Työntekijöiden digipedagoginen osaaminen parantaa organisaatioiden […]

  • 31.3.2023 Opiskelijatarinat

    Koulutuksella unelmatyöhön

    Lotta valmistui teknisen suunnittelun assistentiksi maaliskuussa 2023 ja työllistyi Kaarinan kaupungin kaavoituspuolelle. ”Tämä koulutus oli juuri sitä mitä tarvitsin”, toteaa Lotta tyytyväisenä ja syystä, sillä koulutuksen tuoma osaaminen avasi hänelle oven kauan haaveiltuun paikkaan maankäytön pariin. Useamman vuoden ympäristökasvatuksen parissa työskennellyt Lotta oli suuntautunut jo AMK-opinnoissaan maankäyttöön sekä vesi- ja katuinfraan. Työ maankäytön parissa oli […]

  • 19.10.2022 Opiskelijatarinat

    Alanvaihto tuo vireyttä elämään

    Innostuneisuus opiskeluun ei jäänyt epäselväksi, kun tapasin Maijan, 52 ja Leenan, 61, jotka ovat aloittaneet lähihoitajaopinnot Turun AKK:ssa tammikuussa 2022. Nauru raikaa ja jutusta ei meinaa tulla loppua, kun naiset kertovat opiskelukokemuksistaan. Molemmat heistä ottivat rohkean askeleen vanhemmalla iällä ja vaihtoivat alaa. Kannattiko? ”Ehdottomasti”, naiset huudahtavat yhteen ääneen! Uuden ammatin opiskelu on tuonut heille täysin […]

  • 25.3.2022 Opiskelijatarinat

    Kun ei jaksa olla enää vaan kotona

    ”Peruskoulun jälkeen en tehnyt mitään. Elin villiä unelmaa, nukuin, söin ja rellestin”, kertoo 25-vuotias Anne avoimesti. Sitten iski olo, että on pakko päästä tekemään jotain, ei jaksanut enää vain olla kotona. Kavereillakin oli jo perhe tai he olivat töissä.  Annekin haki töitä, mutta peruskoulun päättötodistuksella oli vaikea päästä mihinkään. TE-toimistosta Anne ohjattiin Valo-valmennukseen, joka rohkaisi […]

  • 11.5.2020 Opiskelijatarinat

    Kevyempi versio autoalalta

    Turun AKK:sta ajoneuvoasentajan perustutkinnosta varaosamyyjäksi valmistunut Ruu Asikainen on tyytyväinen, että autoalalta löytyi uusi mahdollisuus, kun terveydelliset rajoitteet estivät autoasentajan työn tekemisen. Päivä valmistumisensa jälkeen tammikuussa, Ruu allekirjoitti työsopimuksen autopurkaamoon, missä nyt työskentelee varaosamyyjänä. Ruulla oli jo media-assistentin koulutus sekä kesken jääneet autoalan opinnot, kun hän hakeutui TE-toimiston ammatinvalinnan psykologille keskustelemaan uravaihtoehdoista. Autoala kiinnosti edelleen, […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun