Blogi

Opiskelijakyselymme vahvisti: Etä- ja verkko-opetus toimii hyvin!

Osku Laukkanen 27.4.2020

Olemme eläneet ammatillisessa koulutuksessa poikkeuksellisia aikoja jo puolitoista kuukautta.

Lähdimme poikkeustilanteeseen hyvästä vauhdista. Olemmehan viime vuosina päämäärätietoisesti kehittäneet henkilöstömme digiosaamista. Myös yhteiset tutkinnon osat olimme jo ”ajaneet” verkkoon ennen koronatilannetta. Opinto-ohjaajat oli jo valmiiksi viritelty YTO-hoksaajiksi ja omakieliset ohjaajat opiskelijoiden ja opettajien tueksi.

Kun valtioneuvosto reilu puolitoista kuukautta sitten alkoi valmistella nyt voimassa olevia rajoituksia, olimme me jo lähes valmiina. Viikonlopun aikana, ennen koronaviikon alkua, kirjasimme johtoryhmässä suunnitelmamme ja linjaukset rajoitusajan toimintaan. Sitä tietä olemme nyt kulkeneet ja kehittäneet toimintaamme viikko viikolta.

Lähdimme liikkeelle siitä ajatuksesta, että vaikka toiminta oppilaitoksissa pääosin tyrehtyy, toiminta Turun AKK:ssa jatkuu, mutta vain eri tavalla. ”Kylvimme” yhteisesti sitä ajatusta, että henkilöstömme tekee tässä tilanteessa kaikkensa, että opiskelijoidemme opinnot etenevät viranomaisten määräykset ja terveys- ja turvallisuusnäkökulmat huomioiden.

Toimintaamme ohjaavat viranomaiset ovat kirjanneet määräyksiä ja ohjeita koronakuukauden aikana aika tiiviisti. Niitä olemme lukeneet tarkalla silmällä ja muokanneet toimintaamme matkan varrella niiden sallimissa rajoissa.

Viikko sitten kysyimme opiskelijoiltamme, mitä mieltä he ovat? Lähetimme sähköpostikyselyn 1200:lle tutkintokoulutuksen opiskelijallemme. Vastaajia oli 20 %. Pyysimme heitä arvioimaan arviointiskaalalla 1 – 5, miten olemme onnistuneet etä- ja verkko-opetuksen toteuttamisessa?

Olemme onnistuneet erinomaisesti.

Halusimme saada arvion siitä, miten Turun AKK on onnistunut tässä tilanteessa etä- ja verkko-opetusjärjestelyissä?

  • Peräti 70 % vastaajista oli sitä mieltä, että Turun AKK:n etä- ja verkko-opetusjärjestelyt ovat onnistuneet erinomaisesti tai hyvin, eli he antoivat tähän kysymykseen arvosanaksi 4 tai 5.

Toiseksi kysyimme sitä, miten hyvin opiskelijamme kokivat saavansa ohjausta ja tukea?

  • 71 % totesi tässä tilanteessa saamansa ohjauksen ja tuen olleen erinomaista tai hyvää, eli antoi arvosanan 4 tai 5.

Halusimme myös selvittää, miten opiskelija-asiakkaamme olivat tunnistaneet koko henkilöstömme palveluasenteen tässä poikkeustilanteessa?

  • Peräti 82 % vastaajista kiitteli AKK:n henkilökunnan palveluasennetta tässä tilanteessa erinomaiseksi tai hyväksi, eli antoi arvosanan 4 tai 5.

Tällä tiellä jatkamme yhdessä eteenpäin!

Osku Laukkanen

Minulla on kohta kolmenkymmenen vuoden kokemus Turun AKK:ssa. Vastaan pedagogisena rehtorina oppimisen ja opettamisen kokonaisuuden johtamisesta. Saan tehdä töitä innostaen, tukien ja innovoiden aktiivisen henkilöstömme kanssa. Onnistumiset rakentuvat ihmisten väliseen luottamukseen, tehokkuuteen, osaamiseen ja strategiseen laatutyöhön. Toinen ammatillinen osaamiseni liittyy journalismiin, olen tehnyt toimittajan töitä vuodesta 1985 lähtien, pääosin Ylen urheilutoimituksessa.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • 22.5.2020 Blogi

    Opettajakysely vahvisti: Etä- ja verkko-opetus toimii!

    Kysyimme huhtikuun lopulla opiskelijoiltamme kokemuksia etä- ja verkko-opetuksen toteutumisesta. Nyt kysyimme samaa opettajiltamme. Viime viikolla toteutettuun Turun AKK:n opettajakyselyyn vastasi 66 % tutkintokoulutuksen opettajaamme. Peräti 86 % opettajista oli sitä mieltä, että Turun AKK:n etä- ja verkko-opetuksen kokonaisuus on onnistunut hyvin tai erinomaisesti, he antoivat arvosanaksi 4 tai 5 viisiportaisella arviointiasteikolla. Vain 4 % arvioi, […]

  • Opiskelija, joka käyttää opinnoissaan vr-laseja.

    3.4.2024 Digitaalisuus

    Digipedagogiikka muokkaa työelämän vaatimuksia

    Digipedagoginen osaaminen on keskeinen tekijä ammatillisessa koulutuksessa, kun tavoitteena on valmistaa opiskelijoita työelämän vaatimuksiin. Organisaation on huomioitava eri sidosryhmien tarpeet ja kehitettävä digipedagogista osaamista monipuolisesti, jotta pysytään jatkuvasti kehittyvän digitalisaation matkassa mukana. On hyvä muistaa, että digipedagogiikka ei ole vain opiskelijoiden tai opettajien asia, vaan se vaikuttaa myös suoraan työelämään. Työntekijöiden digipedagoginen osaaminen parantaa organisaatioiden […]

  • Koulunkäynninohjaaja luokassa lasten kanssa

    16.2.2024 Ajankohtaista

    Alanvaihto vuodessa unelma-ammattiin

    ”Olin asettanut 40 vuoden iän takarajaksi sille, että otan askeleen kohti uutta alaa. Tuntui, että vanhassa työpaikassa olin jo antanut kaikkeni ja myös nähnyt kaiken”, 15 vuotta kaupan alalla työskennellyt Heta aloittaa. Nyt Heta on täyttänyt 40 ja opiskelee koulunkäynninohjaajaksi Turun AKK:ssa. Tämä ei ollut ensimmäin kerta, jolloin Heta oli pohtinut alanvaihtoa. Hän oli aiemmin […]

  • 30.6.2020 Blogi

    Opiskele verkossa sähköasennusmestariksi

    Verkko-opinnot mahdollistavat opiskelun mistä tahansa, oman aikataulun mukaan Turun AKK:n sähköalalla aloitettiin keväällä 2020 pilottiprojekti, joka tarjosi mahdollisuuden opiskella verkko-opintoina sähköasennusmestariksi, eli sähkö- ja automaatioalan erikoisammattitutkinnon. Vastaavaa toteutusta ei ole ollut Suomessa tarjolla, joten projekti oli ainutlaatuinen. Verkko-opinnot mahdollistavat osallistumisen mistä päin Suomea tahansa ja koulutuksessa onkin nyt opiskelijoita Hangosta Inariin. Opetus, ohjaus ja arviointi […]

  • 25.3.2021 Blogi

    Opiskelijatyytyväisyys mallillaan Turun AKK:ssa

    Toimintamme perustuu ISO 9001:2015 sertifioituun laatujärjestelmään ja sen myötä rakennettuihin opettamisen ja oppimisen prosesseihin ja niitä tukeviin tukiprosesseihin. Yksi toimintamme peruspilareista on jatkuva parantaminen ja asiakastyytyväisyyden mittaaminen. Olemme säännöllisesti kysyneet korona-aikana opiskelijoiltamme, miten olemme heidän mielestään onnistuneet etä- ja verkko-opetuksen toteuttamisessa? Viimeisin kysely toteutettiin maaliskuun puolessa välissä. Sen tulokset kertovat, että opiskelijamme ovat edelleen tyytyväisiä […]

  • 15.12.2020 Blogi

    Opiskelua ja ohjausta poikkeusoloissa

    Korona heitti monet meistä tahtomattamme poikkeustilanteeseen. Oppilaitoksissa koettiin hämmennyksen hetkiä, kun ovet sulkeutuivat ja kontaktit opiskelijoihin siirtyivät etäyhteyksien varaan. Olihan se mullistavaa, mutta onneksi oli jo aiemmin tehty taustatyötä, harjoiteltu verkko-oppimista. Nyt alkoi nopeasti löytyä uusia toimintatapoja ja rutiineja. Luotiin ja kehitettiin oppimisympäristöjä, kokeiltiin ensimmäistä kertaa koko ryhmän saamista teamsin, meetin tai jonkin muun alustan […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun