Blogi

Ennustin ja parempaa on luvassa

21.6.2017

Viime syyskuisessa blogitekstissä pohdiskelin juuri alkaneen kurssin tulevaisuudennäkymiä kielen oppimisen suhteen. Miten on ennustettavissa opiskelijan mahdollinen edistyminen suomen kielen opinnoissa, kun häntä ei lainkaan tunne ja kaikki diagnostiset testit näyttävät käytännössä nollatasoa?

Silloin ennustin, että vuosikausia maassa ollut, mutta englanninkielisen amk-tutkinnon suorittanut vasta-alkaja ei juurikaan etene opinnoissaan. Ei siksi, että häneltä puuttuu opiskelutaitoja, vaan siksi, että hän on jo luonut omat englanninkieliset verkostonsa. Ei siis ole ”pakko oppia”, kun englannillakin pärjää. Sangen lyhytnäköistä logiikkaa, jonka kestämättömyys tulee työelämässä vastaan.

Ennustus meni puoliksi oikein. Puoliksi väärin sikäli, että yliopistosta valmistunut biologi ymmärsi myös suomen kielen tärkeyden ja sovelsi omaa opiskelutaitoaan myös kotoutumiskurssilla. Tulos oli sangen hyvä.

Ennustin myös, että vastatullut, mutta innokas ja utelias maahanmuuttaja pystyy nollatason aloituksesta huolimatta oppimaan sangen hyvän alkeiskielitaidon vajaassa vuodessa. Ei sekään kaikkien kohdalla toteutunut, mutta erityisesti yksi opiskelija loisti ylitse muiden. Alkuvaiheet menivät kokonaan samankieliseen vierustoveriin tukeutuen, mutta kurssin edetessä osat vaihtuivat ja alussa paremmin suomea osannut vierustoveri alkoikin saada entiseltä vasta-alkajalta tukea ja vastauksia kysymyksiinsä. Kyseisen opiskelijan kohdalle erityisen ratkaisevaa oli, että hän ei puhu sanaakaan englantia – ja minä en puhu hänen äidinkieltään.

Motivaatio kasvaa eksponentiaalisesti, kun ainoa keino tulla ymmärretyksi on puhua suomea. Vaikka kuinka vähän ja vaikka kuinka väärin, mutta jostakin se täytyy aloittaa.

Kirjoittanut Esa Laukkanen

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • 22.6.2020 Blogi

    Uudet ja vanhat konstit

    Kesän helteetkään eivät lamaannuta Turun AKK:n toimintaa. Tutkintoja, tutkinnon osia ja työelämän sertifikaatteja suoritetaan työelämän tarpeeseen läpi kesän. Osaamisen kehittämistä tarvitaan myös kesän helteillä, ja sitä löytyy meiltä! Koronakevään aikana oppiminen on Turun AKK:ssa jatkunut pääosin etä- ja verkko-oppimisena. Esimerkiksi teoriatunnit, oppimistehtävät ja arviointikokoukset allekirjoituksineen ovat toteutuneet digitaalisesti. Opiskelijamme, työelämän kumppanimme ja myös opettajamme ovat […]

  • 28.2.2022 Blogi

    Jatkostartti – uraohjausta aikuisille

    Turun AKK on mukana Oikeus osata -hankekokonaisuuteen kuuluvassa TASSU-hankkeessa. Tavoitteenamme on mm. uraohjauksen kehittäminen pitkäjänteisenä jatkuvan oppimisen suunnitteluna, jota tukee jatkuvan oppimisen ohjausprosessin malli. Uraohjaus opintojen eri vaiheissa Ammatillisessa koulutuksessa opiskelevilla aikuisilla on erilaisia taustoja ja tavoitteita, monella takana työelämää ja aiempia opintoja. Suurin osa tavoittelee nopeaa tietä töihin, mutta osa pohtii vielä lopullista uravalintaa, […]

  • Huoneistoremontoija-opiskelija

    7.4.2022 Opiskelijatarinat

    Lennolta remppahommiin

    25 vuotta lentoemäntänä ulkomailla, nyt huoneistoremontoija-koulutuksessa Turun AKK:ssa. Leena, 52, kertoo kärsivänsä kaamosmasennuksesta, sillä on nyt ensi kertaa vuosiin koko talven Suomessa – ”kiitos” pitkän lomautuksen. Leena ei jäänyt lepäämään laakereilleen, vaan aloitti heti huoneistoremontoija-koulutuksen. Leena on asunut useassa maassa ja tehnyt jonkin verran remppaprojekteja omissa asunnoissaan sekä tilannut niitä asiakkaana paikallisilta yrityksiltä. ”Usein työmiesten […]

  • 9.2.2022 Opiskelijatarinat

    Unelmat todeksi huolella suunnitellen ja askel askeleelta edeten

    Turun AKK:ssa on syksystä 2021 lähtien ollut mahdollista osana uraohjausta perehtyä lähemmin myös yrittäjyyden ja yritystoiminnan maailmaan. Erityisessä Yrittäjyyspajassa opiskelija pohtii omia valmiuksiaan toimia yrittäjämäisesti sekä hankkii lisätietoa tämän päivän yrittäjyyden monista eri muodoista.   Yrittäjyyspaja on osa Turun AKK:n ja Gradian yhteistä ”Mestaripolkua rakentamassa” -ESR-hanketta. Hankkeessa korostuu mm. uraohjaus ja jatkuvan oppimisen idea – […]

  • 21.4.2020 Opiskelijatarinat

    Harava vaihtui moppiin

    Jonna-Pauliina Mäkinen valmistui puutarhuriksi vuonna 2012, mutta ala ei vastannut odotuksia, joten hän mietti muutaman vuoden ajan tulevaisuudensuunnitelmiaan töiden ohessa.  Vuonna 2018 Jonna-Pauliina oli Turun AKK:n uravalmennusryhmässä, jossa pohdittiin koulutusvalintoja.  ”Pääsin juttelemaan opinto-ohjaajan kanssa ja kerroin kiinnostuksestani puhtauspalvelualaa kohtaan”.  Seuraava askel olikin haastattelu, joka johti valintaan Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan laitoshuoltajan ammattitutkinto -koulutukseen. Opiskelu Turun AKK:ssa […]

  • 31.1.2018 Blogi

    Digi mun elämässä NYT

    Viime vuosina media on ollut pullollaan juttuja digistä – puolesta ja vastaan. On saatu lukea siitä, miten digi uhkaa lasten, nuorten ja aikuisten kognitiivista suoriutumista ja tunne-elämän tasapainoisuutta. Toisaalta on oltu huolissaan siitä, että osa nuorista ja aikuisista jää ulos digikelkasta jäädessään ulos myös yhteiskunnasta. Edelleen digi on tuottanut monia uusia oppimisratkaisuja, oppimisaineistoja ja oppimisympäristöjä. […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun