Blogi

Jatkostartti – uraohjausta aikuisille

28.2.2022

Turun AKK on mukana Oikeus osata -hankekokonaisuuteen kuuluvassa TASSU-hankkeessa. Tavoitteenamme on mm. uraohjauksen kehittäminen pitkäjänteisenä jatkuvan oppimisen suunnitteluna, jota tukee jatkuvan oppimisen ohjausprosessin malli.

Uraohjaus opintojen eri vaiheissa

Ammatillisessa koulutuksessa opiskelevilla aikuisilla on erilaisia taustoja ja tavoitteita, monella takana työelämää ja aiempia opintoja. Suurin osa tavoittelee nopeaa tietä töihin, mutta osa pohtii vielä lopullista uravalintaa, suuntautumista, jatko-opintoja tai yrittäjyyttä.

Tavoitteen kirkastaminen on tärkeää, sillä urasuunnittelu ohjaa opiskelijan henkilökohtaista osaamisen kehittämissuunnitelmaa (HOKS). Siksi opintojen alussa opiskelija saa tietoa tutkinnosta ja alan työstä, työtehtävistä sekä jatko-opintomahdollisuuksista, jotka tukevat koulutuksen tavoitteiden asettamista. Opintojen edetessä tavoitteet saattavat tarkentua tai muuttua esim. työssäoppimisen kokemusten myötä. Opintojen loppuvaiheessa jatkosuunnitelma konkretisoituu – silloin työnhaku- ja jatkostarttipajat ovat opiskelijan tukena.

Jatkostartti: jatkuvan oppimisen ohjausprosessi

Tassu-hankkeessa Turun AKK:ssa on luotu uraohjausmalli nimeltään Jatkostartti, jossa opiskelija tutustuu opintojen aikana erilaisiin uramahdollisuuksiin, löytää oman jatkopolkunsa sekä oppii jatkossa tekemään itsenäisesti urasuunnitelmia. Jatkostartti toimii sekä itseohjautuvana verkkomateriaalina, mutta tarvittaessa myös lähiohjauksena.

Jatkostartin sisältöjä ovat urasuunnittelu, jatkuva oppiminen ja ennakointitaidot, ammatillinen jatkokoulutus, polku korkeakouluopintoihin ja yrittäjyyteen, sekä työllistyminen opintojen jälkeen.

Jatkostartin aamukahvit ja pajat

Jatkostartin aamukahvit on keskustelutilaisuus, jossa opinto-ohjaaja kertoo opiskelijoille aamukahvien lomassa erilaisista jatkomahdollisuuksista. Aamukahvitilaisuudessa opiskelija pääsee kuulemaan ja keskustelemaan oman ammattitaidon kehittämisestä, urasuunnittelusta sekä muista jatkomahdollisuuksista. Opiskelija voidaan ohjata henkilökohtaiseen uraohjaukseen tai muihin oppilaitoksen ohjauspalveluihin tai pajoihin.

Aamukahvit järjestetään keväisin ja syksyisin korkeakoulujen yhteishakuaikataulujen mukaan.

Polkuja työllistymiseen, jatko-opintoihin ja yrittäjyyteen

Jatkostartin tarkoitus on motivoida opiskelija suunnittelemaan omaa tulevaisuuttaan sekä antaa eväitä tavoitteiden saavuttamiseen. Jatkostartti-mallissa on tuotettu polkuja työllistymiseen, jatko-opintoihin ja yrittäjyyteen sekä pajoja jotka tukevat näitä tavoitteita. Opiskelija voi ilmoittautua tarpeensa mukaisestijatko-ohjaukseen/-pajaan.

Työnhakupajoissa opiskelijat tekevät ansioluetteloita, hakemuksia sekä saavat henkilökohtaista ohjausta työnhakuun. Opiskelijalla on mahdollisuus saada korkeakouluhakuun liittyvää ohjausta sovittuina päivinä ja kohdennetusti yhteishakujen aikana.

Yrittäjyydestä kiinnostuneille on tarjolla Yrittäjyyspaja, jossa tuotetaan liiketoimintasuunnitelma laskelmineen. Sen jälkeen on mahdollisuus jatkaa yrittäjyyskurssille.

Jatkostartti verkossa

Tassu-hanke on mahdollistanut sen, että jatko-ohjauksen tietopaketti on myös verkossa. Jatkostartti-classroom sopii erityisesti opiskelijoille, jotka osaavat itsenäisesti hakea tietoa ja tietävät jo mahdollisesti tavoitteensa, mutta myös niille, jotka vasta hahmottavat, mitä mahdollisuuksia on olemassa ammatillisten opintojen jälkeen. Verkko-opinnot rakentuvat samalla tavoin polkuina kuin lähipajat.

Olipa tavoite mikä tahansa, opiskelijalla on aina mahdollisuus henkilökohtaiseen uraohjaukseen opinto-ohjaajan kanssa.

Annina, Pirkko & Mia-Maria/Turun AKK

TASSU-hanke kuuluu Opetushallituksen rahoittamaan Oikeus osata -kehittämisohjelmaan Ammatillisen koulutuksen laatu ja tasa-arvo, hakuryhmään 1.1 Opinto-ohjauksen kehittäminen ja ohjauksen laadun parantaminen. TASSUn tavoitteena on kehittää opintojen välisiä nivelvaiheita, ohjauspolkuja, jatko-opintovalmiuksia sekä uraohjausta tukevia toimintoja. Hanke toteutetaan suomen- ja ruotsinkielisten koulutuksenjärjestäjien yhteistyönä.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • 9.2.2022 Opiskelijatarinat

    Unelmat todeksi huolella suunnitellen ja askel askeleelta edeten

    Turun AKK:ssa on syksystä 2021 lähtien ollut mahdollista osana uraohjausta perehtyä lähemmin myös yrittäjyyden ja yritystoiminnan maailmaan. Erityisessä Yrittäjyyspajassa opiskelija pohtii omia valmiuksiaan toimia yrittäjämäisesti sekä hankkii lisätietoa tämän päivän yrittäjyyden monista eri muodoista.   Yrittäjyyspaja on osa Turun AKK:n ja Gradian yhteistä ”Mestaripolkua rakentamassa” -ESR-hanketta. Hankkeessa korostuu mm. uraohjaus ja jatkuvan oppimisen idea – […]

  • 19.2.2018 Blogi

    Uudet konstit kukkimaan

    Uutta ammatillista koulutusta on kohta toteutettu suomen niemellä jo kaksi kuukautta. Rivakasti läpi vedetty lakiuudistus on herättänyt resonointia monelta laidalta. Kaikessa yksinkertaisuudessaan suurin haaste on vanhasta poisoppiminen. Vanhat toimintamallit ovat juurtuneet syvälle. Vanhaan on turvallista ja helppo nojata, ja juuripa siksi uuden vertailu vanhaan ei ole millään muotoa järkevää. Se ei vie eteenpäin. Ammatillisten tutkintojen […]

  • Koulunkäynninohjaaja Priya

    13.3.2024 Ajankohtaista

    Koulunkäynninohjaajaksi oppisopimuksella

    Intiasta Suomeen muuttanut Priya työskenteli kotimaassaan esikouluopettajana. Moni Priyan tuttu vaihtoi alaa tullessaan Suomeen, mutta Priya halusi pysyä omalla alallaan. Työkokemuksen kautta Priya päätyi opiskelemaan koulunkäynninohjaajaksi Turun AKK:hon, jota hän suorittaa nyt oppisopimuksella työn ohessa. ”Voit valita menetkö töihin iltapäiväkerhoon, päiväkotiin tai kouluun”. Alunperin Priya hakeutui työkokeiluun päiväkotiin, jonne hänet myöhemmin työllistettiin avustajaksi. ”Olin siellä […]

  • 19.3.2024 Ajankohtaista

    Turun AKK:lle erinomaiset arvosanat työelämäyhteistyöstä

    Työelämäkumppanimme arvioivat Turun AKK:n onnistumista työelämäyhteistyössä OKM:n ja OPH:n toteuttamissa työpaikkaohjaaja- ja työpaikkakyselyssä. Jokaisessa kyselyyn vastanneessa yrityksessä on ollut Turun AKK:n oppisopimus- tai koulutussopimusopiskelija.  Kyselyissä arvioinnin kohteena on koulutuksen järjestäjän toiminta. Työelämän mielipiteitä on tärkeää kuulla ja palautteen tarkoituksena on seurata ammatillisen koulutuksen laatua sekä kehittää toimintaa ammatillisissa oppilaitoksissa. Työpaikkaohjaajat antoivat Turun AKK:lle arvosanaksi 4,6/5 Vastuulliset […]

  • 5.4.2018 Blogi

    Suomen kielen opiskelua vertaismentoroinnilla

    Turun AKK:ssa on kokeiltu 2017 joulukuusta lähtien digitaalista oppimisanalytiikkaa hyödyntävää kielenopetusohjelmistoa sekä vertaismentorointia suomen kielen opiskelun tukena. Kokeiluun valittiin aloittavista kotoryhmistä 10 opiskelijaa sekä rekrytoitiin 3 maahanmuuttajataustaista, akateemisesti koulutettua vertaismentoria. Mentoroinnin ja digitaalisen opiskelun lisäksi testiryhmä on kokoontunut opiskelemaan suomen kieltä perjantaisin lähiopetusryhmässä, jossa opettajana on toiminut kantasuomalainen suomen kielen opettajan lisäksi maahanmuuttajataustainen, kotimaassaan englannin […]

  • 29.5.2018 Opiskelijatarinat

    Jennin ja Stera Oy:n tiet kohtasivat

    Motivoitunut työntekijä, koulutusta arvostava työnantaja, laadukas ammatillinen kouluttajataho, Turun seudun työvoimahautomot -hanke ja yhdessä työnantajan kanssa koulutusta rahoittanut Varsinais-Suomen ELY- keskus – tällä kokoonpanolla Jenni Vänttisen ja Paimiossa sijaitsevan Stera Technologies Oy:n tiet kohtasivat. Stera Technologies on mekaniikan ja elektroniikan sopimusvalmistukseen erikoistunut globaalisti toimiva konserni, jonka laatuun voi luottaa. Paimion tehdasyksikön päätuotteina ovat erilaiset laite- […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun