Opiskelijatarinat

Kevyempi versio autoalalta

Heidi Jaarinen 11.5.2020

Turun AKK:sta ajoneuvoasentajan perustutkinnosta varaosamyyjäksi valmistunut Ruu Asikainen on tyytyväinen, että autoalalta löytyi uusi mahdollisuus, kun terveydelliset rajoitteet estivät autoasentajan työn tekemisen. Päivä valmistumisensa jälkeen tammikuussa, Ruu allekirjoitti työsopimuksen autopurkaamoon, missä nyt työskentelee varaosamyyjänä.

Ruulla oli jo media-assistentin koulutus sekä kesken jääneet autoalan opinnot, kun hän hakeutui TE-toimiston ammatinvalinnan psykologille keskustelemaan uravaihtoehdoista. Autoala kiinnosti edelleen, mutta terveydelliset rajoitteet oli huomioitava jatkoa ajatellen. Turun AKK:n koulutusvalikoimasta löytyi varaosamyyjän koulutus. Selvittelyjen jälkeen todettiin, että alan työtehtävät soveltuvat hänelle terveydelliset seikat huomioiden.

Koulutukseen pääsy ei olisi vaatinut aiempaa osaamista alalta, mutta Ruun työkokemus autokorjaamosta oli plussaa.
”Työkokemusta huomioitiin etenkin siinä, että joitain töitä pääsin suoraan vain tekemään ja näyttämään osaamiseni. Minun ei siis tarvinnut istua opettelemassa samaa asiaa uudestaan”.

Työharjoittelu poiki työpaikan

Ruu ei halunnut peittää terveydellisiä rajoitteitaan, vaikka se asetti tiettyjä haasteita harjoittelupaikan löytymiselle. Turun AKK:n opettajien kontaktit alan toimijoihin ovat kuitenkin laajat ja harjoittelupaikka löytyi lopulta Autopurkaamo Oili Jaloselta. Harjoittelussa Ruu pääsi tekemään töitä varastoon eli hyllyttämistä, inventointia, toiminnan kehittämistä ja niiden toteutusta. Pari ensimmäistä viikkoa mukana oli toinen työntekijä, joka perehdytti ja ohjeisti asioissa.

”Työporukka oli mahtava. Tuntui, kuin olisin työskennellyt siellä aina. Minua kohdeltiin tasavertaisena yhteistön jäsenenä”, iloitsee Ruu.

Tavallinen työpäivä?

Tavallisesti varaosamyyjä tekee juuri sitä mitä nimike kertoo eli myy varaosia. Työhön kuuluu yleensä myös asiakaspalvelutyötä, tosin tämä vaihtelee työpaikoittain.

”Päivä koostuu pitkälti asiakaspalvelusta tiskillä sekä asiakkaiden puheluihin vastaamisesta. Selvittelyä, mistä saisimme asiakkaalle tarvittavan osan. Löytyykö se omasta purkaamosta vai onko se hankittava uutena. Toisinaan käyn itse purkamassa osia purkuautoista. Asiakaspalvelu – kaikessa haastavuudessaan – on kuitenkin omaa sydäntäni lähellä. Parasta on, kun pääsee soittamaan asiakkaalle ja kertomaan, että se hankalasti saatava osa olis mulla nyt täällä…”, summaa Ruu.

Kenelle suosittelisit opiskelua AKK:ssa?

Ruu suosittelee koulutusta kaikille, joita opiskelu kiinnostaa – alaan katsomatta.

”Kokonaisuudessaan opiskelu oli mahtavaa ja ainakin meidän ryhmässä hyvä yhteishenki. Parikymmentä eri ikäistä ja erilaisita taustoista tulevaa ihmistä pelasi hyvin yhteen ja kaikki tsemppasivat toisiaa. Yhdessä opittiin ja tehtiin. Jotain yhteishengestä kertoo sekin, että vaikka ryhmä on valmistunue, edelleen vaihdamme kuulumisia WhatsApp-ryhmässämme.”

”Opiskelussa paljon on kiinni omasta motivaatiosta ja siitä, että on itse valmis tekemään töitä niiden eteen. Etsimään tietoa, lukemaan juttuja koulupäivän jälkeen, tekemään etätehtäviä ja suorittamaan valitun alansa opiskelun loppuun. Asenne – se ratkaisee tässäkin”, Ruu päättää.

Heidi Jaarinen

Olen Turun AKK:n markkinointi- ja koulutusasiantuntija. Aiemmassa työssäni TE-toimiston asiantuntijana näin jatkuvasti onnistumisia kun työnhakijat työllistyivät koulutuksen kautta, nopeallakin aikataululla. Siksi minusta on tullut suuri koulutusten puolestapuhuja. On erittäin inspiroivaa ja mielenkiintoista työskennellä ammatillisen koulutuksen parissa! Vapaa-ajalla intohimona on tanssiminen.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • 3.9.2021 Podcast

    Jakso 6: Liikuntarajoite ei ole este opinnoille

    Tervetuloa mukaan inspiroivaan podcast-jaksoon, jossa Turun AKK:n teknisen suunnittelun assistenttiopiskelija Mikko Immonen kertoo avoimesti, millaista opiskelu on, kun liikkuu pyörätuolilla. Mikko on tottunut menemään minne haluaa, mutta pyörätuoli asetti luonnollisesti tiettyjä vaatimuksia ammatinvalinnalle. Motivoituneena ja määrätietoisena opiskelijana Mikko on kääntänyt rajoitteen mahdollisuudeksi ja suunnittelee jo uraa, jossa voi yhdistää nykyiset opinnot ja omat kokemukset. Miten […]

  • 4.10.2024 Ajankohtaista

    Koulutus lisää osaamispääomaa ja työtyytyväisyyttä

    Puolitoista vuotta sitten peräti 43 VAK:laista aloitti tuotannon esihenkilötyön erikoisammattitutkinnon opiskelun oppisopimuksella Turun AKK:ssa. Määrä jakautui aika tasan uustuotannon ja huoltopalveluiden kesken. Syyskuussa 2024 tutkintotodistus on kourassa yhtä lukuunottamatta kaikilla, ja viimeinenkin näyttö saadaan maaliin viimeistään marraskuussa. Vahdon toimipisteen lisäksi opiskelijoita on ollut Oulusta, Seinäjoelta, Liedosta, Tampereelta, Jyväskylästä ja Vantaalta. ”Meillä on aiemmin ja on […]

  • 2.7.2021 Blogi

    Asiakaslähtöisyys on toiminnan lähtökohta

    Turun AKK:n toiminnan johtoajatuksena on tuottaa sellaista koulutusta, jonka avulla hankittu osaaminen työllistää ja auttaa talousalueen elinkeinoelämää pysymään kehityksessä ja kilpailussa mukana. Opiskelija- ja työelämäasiakkaat ovat meillä keskiössä. Ammatillinen koulutus on aina ollut työelämäläheistä, mutta uudet toimintamallit korostavat yhä enemmän tiivistä yhteistyötä kaikkien osapuolten kesken. Opiskelijan, oppilaitoksen, sidosryhmän (mm. TE-Palvelut ja yrittäjäjärjestöt) ja työelämän saumaton […]

  • 19.2.2018 Blogi

    Uudet konstit kukkimaan

    Uutta ammatillista koulutusta on kohta toteutettu suomen niemellä jo kaksi kuukautta. Rivakasti läpi vedetty lakiuudistus on herättänyt resonointia monelta laidalta. Kaikessa yksinkertaisuudessaan suurin haaste on vanhasta poisoppiminen. Vanhat toimintamallit ovat juurtuneet syvälle. Vanhaan on turvallista ja helppo nojata, ja juuripa siksi uuden vertailu vanhaan ei ole millään muotoa järkevää. Se ei vie eteenpäin. Ammatillisten tutkintojen […]

  • 15.12.2020 Blogi

    Opiskelua ja ohjausta poikkeusoloissa

    Korona heitti monet meistä tahtomattamme poikkeustilanteeseen. Oppilaitoksissa koettiin hämmennyksen hetkiä, kun ovet sulkeutuivat ja kontaktit opiskelijoihin siirtyivät etäyhteyksien varaan. Olihan se mullistavaa, mutta onneksi oli jo aiemmin tehty taustatyötä, harjoiteltu verkko-oppimista. Nyt alkoi nopeasti löytyä uusia toimintatapoja ja rutiineja. Luotiin ja kehitettiin oppimisympäristöjä, kokeiltiin ensimmäistä kertaa koko ryhmän saamista teamsin, meetin tai jonkin muun alustan […]

  • Sähköalan opiskelija

    9.6.2023 Opiskelijatarinat

    Käytäntö opettaa parhaiten

    Mikolla oli taustallaan kesken jääneet AMK-opinnot ja työkokemusta mm. kivimiehenä ja rakennusalalta. Tuttava ehdotti hakeutumista hissialalle, josta Mikko innostui. Hän selvitteli mahdollisuuksiaan alalle ja selvisi, että hissiasentajan työ vaatii vähintään sähköasentajan perustutkinnon. Niinpä Mikko hakeutui Turun AKK:hon suorittamaan sähkö- ja automaatioalan perustutkintoa. ”Mielestäni ammatillinen koulutus olisi hyvä käydä ennen ammattikorkeakoulua. Saat paljon paremman ymmärryksen siitä, […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun