Opiskelijatarinat

Kevyempi versio autoalalta

11.5.2020

Turun AKK:sta ajoneuvoasentajan perustutkinnosta varaosamyyjäksi valmistunut Ruu Asikainen on tyytyväinen, että autoalalta löytyi uusi mahdollisuus, kun terveydelliset rajoitteet estivät autoasentajan työn tekemisen. Päivä valmistumisensa jälkeen tammikuussa, Ruu allekirjoitti työsopimuksen autopurkaamoon, missä nyt työskentelee varaosamyyjänä.

Ruulla oli jo media-assistentin koulutus sekä kesken jääneet autoalan opinnot, kun hän hakeutui TE-toimiston ammatinvalinnan psykologille keskustelemaan uravaihtoehdoista. Autoala kiinnosti edelleen, mutta terveydelliset rajoitteet oli huomioitava jatkoa ajatellen. Turun AKK:n koulutusvalikoimasta löytyi varaosamyyjän koulutus. Selvittelyjen jälkeen todettiin, että alan työtehtävät soveltuvat hänelle terveydelliset seikat huomioiden.

Koulutukseen pääsy ei olisi vaatinut aiempaa osaamista alalta, mutta Ruun työkokemus autokorjaamosta oli plussaa.
”Työkokemusta huomioitiin etenkin siinä, että joitain töitä pääsin suoraan vain tekemään ja näyttämään osaamiseni. Minun ei siis tarvinnut istua opettelemassa samaa asiaa uudestaan”.

Työharjoittelu poiki työpaikan

Ruu ei halunnut peittää terveydellisiä rajoitteitaan, vaikka se asetti tiettyjä haasteita harjoittelupaikan löytymiselle. Turun AKK:n opettajien kontaktit alan toimijoihin ovat kuitenkin laajat ja harjoittelupaikka löytyi lopulta Autopurkaamo Oili Jaloselta. Harjoittelussa Ruu pääsi tekemään töitä varastoon eli hyllyttämistä, inventointia, toiminnan kehittämistä ja niiden toteutusta. Pari ensimmäistä viikkoa mukana oli toinen työntekijä, joka perehdytti ja ohjeisti asioissa.

”Työporukka oli mahtava. Tuntui, kuin olisin työskennellyt siellä aina. Minua kohdeltiin tasavertaisena yhteistön jäsenenä”, iloitsee Ruu.

Tavallinen työpäivä?

Tavallisesti varaosamyyjä tekee juuri sitä mitä nimike kertoo eli myy varaosia. Työhön kuuluu yleensä myös asiakaspalvelutyötä, tosin tämä vaihtelee työpaikoittain.

”Päivä koostuu pitkälti asiakaspalvelusta tiskillä sekä asiakkaiden puheluihin vastaamisesta. Selvittelyä, mistä saisimme asiakkaalle tarvittavan osan. Löytyykö se omasta purkaamosta vai onko se hankittava uutena. Toisinaan käyn itse purkamassa osia purkuautoista. Asiakaspalvelu – kaikessa haastavuudessaan – on kuitenkin omaa sydäntäni lähellä. Parasta on, kun pääsee soittamaan asiakkaalle ja kertomaan, että se hankalasti saatava osa olis mulla nyt täällä…”, summaa Ruu.

Kenelle suosittelisit opiskelua AKK:ssa?

Ruu suosittelee koulutusta kaikille, joita opiskelu kiinnostaa – alaan katsomatta.

”Kokonaisuudessaan opiskelu oli mahtavaa ja ainakin meidän ryhmässä hyvä yhteishenki. Parikymmentä eri ikäistä ja erilaisita taustoista tulevaa ihmistä pelasi hyvin yhteen ja kaikki tsemppasivat toisiaa. Yhdessä opittiin ja tehtiin. Jotain yhteishengestä kertoo sekin, että vaikka ryhmä on valmistunue, edelleen vaihdamme kuulumisia WhatsApp-ryhmässämme.”

”Opiskelussa paljon on kiinni omasta motivaatiosta ja siitä, että on itse valmis tekemään töitä niiden eteen. Etsimään tietoa, lukemaan juttuja koulupäivän jälkeen, tekemään etätehtäviä ja suorittamaan valitun alansa opiskelun loppuun. Asenne – se ratkaisee tässäkin”, Ruu päättää.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • Koulunkäynninohjaaja Priya

    13.3.2024 Ajankohtaista

    Koulunkäynninohjaajaksi oppisopimuksella

    Intiasta Suomeen muuttanut Priya työskenteli kotimaassaan esikouluopettajana. Moni Priyan tuttu vaihtoi alaa tullessaan Suomeen, mutta Priya halusi pysyä omalla alallaan. Työkokemuksen kautta Priya päätyi opiskelemaan koulunkäynninohjaajaksi Turun AKK:hon, jota hän suorittaa nyt oppisopimuksella työn ohessa. ”Voit valita menetkö töihin iltapäiväkerhoon, päiväkotiin tai kouluun”. Alunperin Priya hakeutui työkokeiluun päiväkotiin, jonne hänet myöhemmin työllistettiin avustajaksi. ”Olin siellä […]

  • 14.3.2022 Blogi

    Alanvaihdon kautta uuteen ammattiin

    Mika Saarinen joutui lopettamaan aiemman työnsä terveydellisten syiden vuoksi. Mika oli työskennellyt puhallinkasauksen parissa, johon kuului myös työmaakäyntejä, ostoja ja perehdyttämistä omalla osastolla. Aiemmalta koulutustaustaltaan Mika on asentaja/koneistaja. Työkykyvalmentajan avulla lähdettiin selvittämään tulevaisuuden työllistymismahdollisuuksia. Pöydällä oli erilaisia vaihtoehtoja, mutta myyntityö kiinnosti Mikaa. Aiemmassa työssään hän oli päässyt osittain työskentelemään myyntitehtävien parissa, jotka tuntuivat hänestä omilta […]

  • 24.2.2022 Blogi

    Hyvinvoiva henkilöstö on osa laatua

    Turun Aikuiskoulutussäätiö työllistää vuosittain parisataa työntekijää vakituisiin, määräaikaisiin ja sivutoimisiin työsuhteisiin. Suurin osa näistä henkilöistä on opettajia, mutta heidän lisäkseen Säätiöllä työskentelee henkilöstöä myös hallinnon puolella erilaisissa tehtävissä. Henkilöstön työurat ovat tavallisesti pitkiä, mikä kertoo siitä, että työssä viihdytään. Ammattitaitoinen ja sitoutunut henkilöstö onkin yksi menestystekijöistämme, joka takaa myös laadukkaan toiminnan. Yksi taustalla vaikuttavista tahoista […]

  • Koneistuksen opiskelija

    4.9.2023 Opiskelijatarinat

    Edukkain tapa opiskella

    Jaakolle oli selvää, että hän hakeutuu juuri työvoimakoulutukseen, koska siitä saa samaa etuutta kuin työttömänä ollessa sekä 9 euron kulukorvauksen koulupäiviltä. Siksi se on edukkain tapa opiskella työttömänä työnhakijana. Jaakko opiskelee kone- ja tuotantotekniikan perustutkintoa ja hän haluaa suuntautua CNC-koneistajaksi. ”Parasta on CNC-koneen ohjelmointi, kun pääsee koodia kirjoittamaan”, hän kertoo. ”Hyvin olen pärjännyt! Kaikki alkoi […]

  • 26.8.2025 Ajankohtaista

    Työelämäyhteistyö toimii Turun AKK:ssa

    Turun AKK sai kevään työelämäyhteistyötä koskevassa kyselyssä erinomaisen arvosanan: 4,6/5. Lue lisää!

  • 6.4.2020 Ajankohtaista

    Sähköasennusmestariksi verkossa!

    Turun AKK:ssa on nyt mahdollista opiskella sähkö- ja automaatioalan erikoisammattitutkinto pääosin verkko-opintoina, jolloin opiskelijan kotipaikkakunnalla ei ole merkitystä. Tilaisuus on ainutlaatuinen ja koulutus on poikinut hakijoita Hangosta Sodankylään. Koulutukseen hakeutuvalla tulee olla sähköalan vahva ammatillinen osaaminen sekä kokemusta esim. sähkö- ja automaatioalan projekteissa työnjohto- ja suunnittelutehtävissä, nokkamiehenä, työnjohtajana, työryhmän vetäjänä tai esimiehinä toimimisesta. Koulutus toteutetaan ensisijaisesti […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun