Opiskelijatarinat

Kevyempi versio autoalalta

11.5.2020

Turun AKK:sta ajoneuvoasentajan perustutkinnosta varaosamyyjäksi valmistunut Ruu Asikainen on tyytyväinen, että autoalalta löytyi uusi mahdollisuus, kun terveydelliset rajoitteet estivät autoasentajan työn tekemisen. Päivä valmistumisensa jälkeen tammikuussa, Ruu allekirjoitti työsopimuksen autopurkaamoon, missä nyt työskentelee varaosamyyjänä.

Ruulla oli jo media-assistentin koulutus sekä kesken jääneet autoalan opinnot, kun hän hakeutui TE-toimiston ammatinvalinnan psykologille keskustelemaan uravaihtoehdoista. Autoala kiinnosti edelleen, mutta terveydelliset rajoitteet oli huomioitava jatkoa ajatellen. Turun AKK:n koulutusvalikoimasta löytyi varaosamyyjän koulutus. Selvittelyjen jälkeen todettiin, että alan työtehtävät soveltuvat hänelle terveydelliset seikat huomioiden.

Koulutukseen pääsy ei olisi vaatinut aiempaa osaamista alalta, mutta Ruun työkokemus autokorjaamosta oli plussaa.
”Työkokemusta huomioitiin etenkin siinä, että joitain töitä pääsin suoraan vain tekemään ja näyttämään osaamiseni. Minun ei siis tarvinnut istua opettelemassa samaa asiaa uudestaan”.

Työharjoittelu poiki työpaikan

Ruu ei halunnut peittää terveydellisiä rajoitteitaan, vaikka se asetti tiettyjä haasteita harjoittelupaikan löytymiselle. Turun AKK:n opettajien kontaktit alan toimijoihin ovat kuitenkin laajat ja harjoittelupaikka löytyi lopulta Autopurkaamo Oili Jaloselta. Harjoittelussa Ruu pääsi tekemään töitä varastoon eli hyllyttämistä, inventointia, toiminnan kehittämistä ja niiden toteutusta. Pari ensimmäistä viikkoa mukana oli toinen työntekijä, joka perehdytti ja ohjeisti asioissa.

”Työporukka oli mahtava. Tuntui, kuin olisin työskennellyt siellä aina. Minua kohdeltiin tasavertaisena yhteistön jäsenenä”, iloitsee Ruu.

Tavallinen työpäivä?

Tavallisesti varaosamyyjä tekee juuri sitä mitä nimike kertoo eli myy varaosia. Työhön kuuluu yleensä myös asiakaspalvelutyötä, tosin tämä vaihtelee työpaikoittain.

”Päivä koostuu pitkälti asiakaspalvelusta tiskillä sekä asiakkaiden puheluihin vastaamisesta. Selvittelyä, mistä saisimme asiakkaalle tarvittavan osan. Löytyykö se omasta purkaamosta vai onko se hankittava uutena. Toisinaan käyn itse purkamassa osia purkuautoista. Asiakaspalvelu – kaikessa haastavuudessaan – on kuitenkin omaa sydäntäni lähellä. Parasta on, kun pääsee soittamaan asiakkaalle ja kertomaan, että se hankalasti saatava osa olis mulla nyt täällä…”, summaa Ruu.

Kenelle suosittelisit opiskelua AKK:ssa?

Ruu suosittelee koulutusta kaikille, joita opiskelu kiinnostaa – alaan katsomatta.

”Kokonaisuudessaan opiskelu oli mahtavaa ja ainakin meidän ryhmässä hyvä yhteishenki. Parikymmentä eri ikäistä ja erilaisita taustoista tulevaa ihmistä pelasi hyvin yhteen ja kaikki tsemppasivat toisiaa. Yhdessä opittiin ja tehtiin. Jotain yhteishengestä kertoo sekin, että vaikka ryhmä on valmistunue, edelleen vaihdamme kuulumisia WhatsApp-ryhmässämme.”

”Opiskelussa paljon on kiinni omasta motivaatiosta ja siitä, että on itse valmis tekemään töitä niiden eteen. Etsimään tietoa, lukemaan juttuja koulupäivän jälkeen, tekemään etätehtäviä ja suorittamaan valitun alansa opiskelun loppuun. Asenne – se ratkaisee tässäkin”, Ruu päättää.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • Rakennusalan opiskelijat harjoittelemassa perustustöitä.

    11.4.2025 Ajankohtaista

    Paras mahdollinen ammatillinen koulutus tehdään yhdessä työelämän kanssa

    Opetus- ja kulttuuriministeriön alkuvuodesta teettämä laaja kyselytutkimus ammatillisen koulutuksen tulevaisuudesta osoittaa, että ammatillisen koulutuksen tulevaisuus rakentuu vahvaan työelämäyhteistyöhön, yksilöllisiin opintopolkuihin ja laadukkaaseen ohjaukseen.

  • 28.1.2019 Blogi

    Taikinan vaivaaminen vaihtui hiiren klikkaamiseen

    10 vuotta leipurina työskennellyt Kati alkoi kirjaimellisesti olla leipiintynyt työhönsä. Ala ei enää tuntunut omalta eikä tarjonnut kaivattuja haasteita tai etenemismahdollisuuksia. Graafikon työ kiinnosti, joten sitä kautta syntyi kipinä opiskella kokonaan uutta. Niinpä hän haki ja pääsi Turun AKK:hon opiskelemaan markkinointiviestinnän ammattitutkintoa. ”Halusin saada laajemman kokemuksen graafisesta alasta opintojen kautta. Opinnot suoritettuani minusta tuli kuin […]

  • 18.1.2018 Blogi

    Amisreformi alkoi – hyvät asiat pysyy ja paranoo

    ’-En aio kertoa teille, mitkä ovat tulevaisuuden ammatteja tai töitä, koska en tiedä, mitä ne ovat”. Näillä sanoilla tähtitieteilijä, emeritusprofessori Esko Valtaoja aloitti puheenvuoronsa marraskuussa Turussa valtakunnallisessa Opetusministeriön seminaarissa. Puheen aiheena oli tulevaisuuden ammatit ja työt. Valtaojan mukaan ne ammatit, joihin nyt päiväkodissa olevat lapset valmistuvat, eivät ole vielä olemassa. Totta, maailma muuttuu – mutta […]

  • Täydet viisi tähteä laatutyöstä.

    23.5.2022 Ajankohtaista

    Laatutyö Turun AKK:ssa – sinun parhaaksesi!

    Turun AKK:n laatutyössä tärkeintä on toimintamme jatkuva parantaminen ja luvatun laatutason ylläpitäminen. Lupauksen pitävyys tarkistetaan vuosittain sekä ulkoisen auditoijan toimesta että lukuisilla omilla sisäisillä auditoinneilla. Tärkeimpinä tuloksina pidämme kuitenkin opiskelija- ja työelämäpalautteista tulleita arvioita onnistumista ja parantamisen kohteista. Pyrimme laatutyössämme siihen, että henkilöstö ja opiskelijat ovat sitoutuneita omaan työhönsä ja opiskeluunsa. Opiskelijan keinoja vaikuttaa laadukkaaseen […]

  • 8.9.2021 Opiskelijatarinat

    Varmuutta johtamistyöhön koulutuksesta

    Opiskelumyönteisyys, kollegoiden suosittelut ja työnantajan positiivinen suhtautuminen. Siinä kolme syytä siihen, miksi Sanna Santala (artikkelikuvassa vasemmalla)  lähti opiskelemaan johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoa (JYEAT) Turun AKK:hon. Aiemmin mielenterveyshoitajan, neuropsykiatrisen valmentajan  ja kehitysvammaistenohjaajan tutkinnot suorittanut Sanna oli vasta alkanut työskennellä Tukena Poppelin yksikönjohtajana, kun hän kuuli muutamien kollegoiden joko aiemmin suorittaneen tai suorittavan kyseistä tutkintoa Turun AKK:ssa. […]

  • 29.3.2022 Blogi

    Urasuunnittelua aamukahvin lomassa

    Turun AKK on mukana Mestaripolkua rakentamassa -hankkeessa, jonka tavoitteena ovat sujuvat siirtymät koulutuksesta koulutukseen sekä työelämästä koulutukseen. Turun AKK:ssa siirtymiä tuetaan uraohjauksella ja urapolkujen näkyväksi tekemisellä. Jatkostartin aamukahvit osana opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiuksia Jatkostartin aamukahvit -tilaisuus ovat opintojen jatko- ja urasuunnitelmaa tukevaa ohjausta ja se liittyy yhteisten tutkinnon osien Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet osa-alueeseen. Jatkostartin aamukahvit toteutetaan […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun