Opiskelijatarinat

Koulutuksella unelmatyöhön

Heidi Jaarinen 31.3.2023

Lotta valmistui teknisen suunnittelun assistentiksi maaliskuussa 2023 ja työllistyi Kaarinan kaupungin kaavoituspuolelle. ”Tämä koulutus oli juuri sitä mitä tarvitsin”, toteaa Lotta tyytyväisenä ja syystä, sillä koulutuksen tuoma osaaminen avasi hänelle oven kauan haaveiltuun paikkaan maankäytön pariin.

Useamman vuoden ympäristökasvatuksen parissa työskennellyt Lotta oli suuntautunut jo AMK-opinnoissaan maankäyttöön sekä vesi- ja katuinfraan. Työ maankäytön parissa oli ollut mielessä jo AMK-opinnoista saakka ja Lotta oli ajatellut, että mikäli saa työssä tarvittavat ohjelmistot haltuun ja koulutuksen kautta hyvän harjoittelupaikan, voisi unelma vihdoin toteutua. ”Korona toi hengähdystauon silloiseen työhön ja tuolloin alkoi ajatus viritä opiskelusta. Kollegani vinkkasi opintovapaasta ja se oli juuri se puuttuva palanen kuvassa ja sain sysäyksen hakea opiskelemaan teknistä suunnittelua Turun AKK:hon”, kertoo Lotta.

Käytännön osaamista korkeakouluopintojen rinnalle

”Olin vilpittömän iloinen saadessani myönteisen päätöksen opiskelupaikasta, mutta täytyy myöntää, että se myös hieman jännitti!”, paljastaa Lotta, sillä ajasta koulun penkillä oli kulunut jo kymmenisen vuotta. Lotta rohkaisee kaikkia, jotka vähänkään pohtivat kouluttautumista ”vastaamaan itselleen kyllä!”. Turun AKK:ssa opiskelijan tukena on paljon ammattilaisia, kuten opettajia, ammatillisia ohjaajia, opinto-ohjaajia ja erityisopettaja, jotka varmistavat, että opiskelut etenevät mahdollisimman sujuvasti alusta loppuun.

”Aikuisopinnot ovat hyvinkin yhdistettävissä muuhun arkeen ja jos on mahdollista hakea aikuiskoulutustukea, niin ei putoa taloudellisestikaan aivan tyhjän päälle. Koen olevani todella onnekas ja iloitsen rohkeudestani astua tuntemattomaan, kun päätin hakea opiskelemaan pitkän tauon jälkeen”, summaa Lotta.

Korkeasti koulutetut saattavat epäröidä hakeutumista ammatilliseen koulutukseen. Lotta kuitenkin haluaa korostaa, että oli nappivalinta kouluttautua lisää ammatillisen tutkinnon kautta. ”Nykyään työelämä on niin hektistä ja monisyistä ettei mikään koulutus mene hukkaan. Pitää itse rakentaa se oma osaaminen ja ennen kaikkea miettiä päämäärä mihin tähtää ja lähteä pystypäin kulkemaan sitä kohti!”, Lotta kannustaa.

Joustavasti koulutuksesta työelämään

Koulutuksessa käydään läpi monia eri alan ohjelmistoja, joka antaa hyvän pohjan lähteä harjoitteluun. Lotta pääsi harjoitteluun Kaarinan kaupungille kaavoituspuolelle. Harjoittelu oli aluksi osa-aikaista ja samalla Lotta pystyi suorittamaan opintoja koululla. ”Vastaanotto Kaarinan kaavoituksessa oli todella lämmin ja koko tiimin tuki on ollut mahtavaa aivan ensihetkistä saakka”, Lotta iloitsee.

Kun harjoittelua oli kulunut jonkin aikaa, Lotan esihenkilö kysyi jäisikö Lotta heille töihin harjoittelun jälkeen. Koska Lotan opinnot olivat vielä kesken, solmittiin oppisopimus, joka tarkoitti sitä, että Lotta oli työsuhteessa ja suoritti tutkinnon loppuun työn ohessa. Valmistumisen jälkeen Lotta jatkaa vakituisessa työsuhteessa. Lotta kehuu sitä, kuinka hyvin ja joustavasti kaikki saatiin sovittua aikuiskoulutuksessa.

Lotta summaa, että ”opiskelu aikuisena vaatii muulta arjelta joustoa, mutta sitkeydellä sekin onnistui. Itselleni päätös koulutukseen lähtemisestä oli elämäni parhaimpia!”.

Heidi Jaarinen

Olen Turun AKK:n markkinointi- ja koulutusasiantuntija. Aiemmassa työssäni TE-toimiston asiantuntijana näin jatkuvasti onnistumisia kun työnhakijat työllistyivät koulutuksen kautta, nopeallakin aikataululla. Siksi minusta on tullut suuri koulutusten puolestapuhuja. On erittäin inspiroivaa ja mielenkiintoista työskennellä ammatillisen koulutuksen parissa! Vapaa-ajalla intohimona on tanssiminen.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • 28.5.2019 Blogi

    Määrätietoinen alanvaihdos

    Minna Hämäläinen teki kampaajan töitä parikymmentä vuotta, kunnes oli ammatinvaihdon aika. Jo aiemmin häntä oli houkuteltu laitoshuoltajakoulutukseen tutun, Turun AKK:n koulutuspäällikkö Terhi Rummukaisen toimesta. Lopulliseen päätökseen meni kuitenkin tovi. Mutta kun päätös oli tehty, paluuta ei ollut. Minna valittiin Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkintoon (laitoshuoltaja) valmistavaan työvoimakoulutukseen. Koulutussopimuksella hän halusi työharjoitteluun TYKSiin, jossa on jatkuva pula […]

  • 17.6.2021 Podcast

    JAKSO 5: MAAHANMUUTTAJAOPISKELIJAT

    Turun AKK:ssa on paljon maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita eri aloilla ja maahanmuuttajakoulutuksella on pitkät perinteet. Tällä kertaa podcastissa on vieraana talotekniikan opettaja Jarkko Pirhonen, jolla on yli 15 vuoden kokemus maahanmuuttajien opettamisesta. Jarkko kertoo mielenkiintoisia kokemuksia ja tarinoita sekä hyviä käytänteitä opettamisesta. Mikä on pitkänlinjan opettajan mielestä tärkeintä, kun valitaan maahanmuuttajataustaisia henkilöitä koulutukseen? Millaisia kulttuurieroja tai haasteita […]

  • Huoneistoremontoija-opiskelija

    7.4.2022 Opiskelijatarinat

    Lennolta remppahommiin

    25 vuotta lentoemäntänä ulkomailla, nyt huoneistoremontoija-koulutuksessa Turun AKK:ssa. Leena, 52, kertoo kärsivänsä kaamosmasennuksesta, sillä on nyt ensi kertaa vuosiin koko talven Suomessa – ”kiitos” pitkän lomautuksen. Leena ei jäänyt lepäämään laakereilleen, vaan aloitti heti huoneistoremontoija-koulutuksen. Leena on asunut useassa maassa ja tehnyt jonkin verran remppaprojekteja omissa asunnoissaan sekä tilannut niitä asiakkaana paikallisilta yrityksiltä. ”Usein työmiesten […]

  • 2.7.2021 Blogi

    Asiakaslähtöisyys on toiminnan lähtökohta

    Turun AKK:n toiminnan johtoajatuksena on tuottaa sellaista koulutusta, jonka avulla hankittu osaaminen työllistää ja auttaa talousalueen elinkeinoelämää pysymään kehityksessä ja kilpailussa mukana. Opiskelija- ja työelämäasiakkaat ovat meillä keskiössä. Ammatillinen koulutus on aina ollut työelämäläheistä, mutta uudet toimintamallit korostavat yhä enemmän tiivistä yhteistyötä kaikkien osapuolten kesken. Opiskelijan, oppilaitoksen, sidosryhmän (mm. TE-Palvelut ja yrittäjäjärjestöt) ja työelämän saumaton […]

  • Opiskelija, joka käyttää opinnoissaan vr-laseja.

    3.4.2024 Digitaalisuus

    Digipedagogiikka muokkaa työelämän vaatimuksia

    Digipedagoginen osaaminen on keskeinen tekijä ammatillisessa koulutuksessa, kun tavoitteena on valmistaa opiskelijoita työelämän vaatimuksiin. Organisaation on huomioitava eri sidosryhmien tarpeet ja kehitettävä digipedagogista osaamista monipuolisesti, jotta pysytään jatkuvasti kehittyvän digitalisaation matkassa mukana. On hyvä muistaa, että digipedagogiikka ei ole vain opiskelijoiden tai opettajien asia, vaan se vaikuttaa myös suoraan työelämään. Työntekijöiden digipedagoginen osaaminen parantaa organisaatioiden […]

  • 13.6.2022 Opiskelijatarinat

    Nopeasti töihin

    Kiinteistönhoitajaopiskelijat Jonna, Henri ja Lauri eivät olisi ikinä uskoneet, kuinka äkkiä he työllistyivät oppisopimuksen kautta. Yleensä ajatellaan, että suoritetaan opinnot loppuun ja vasta sitten, kun on todistus kädessä, alkaa työnhaku. Näin ei kuitenkaan nykypäivänä enää ole. ”Jokaisen opiskelijan opintopolku on yksilöllinen ja parhaat tekijät työllistyvät usein jo ensimmäisen harjoittelun jälkeen eli noin kolmessa kuukaudessa koulutuksen […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun