Blogi

Buenos dias

Osku Laukkanen 7.1.2020

Uusi vuosikymmen on alkanut. Jollekin vuosi 2020 voi tarkoittaa uutta ammattia tai työpaikkaa, ja toiselle se taas voi tarkoittaa itsensä kehittämistä tai uuden oppimista.

Yhtä kaikki, itsensä haastaminen ja uuden oppiminen vievät aina eteenpäin. Se, minne se lopulta johtaa, ei aina ole edes tiedossa. Siitä huolimatta uskallan väittää, että uuden oppijat ovat vuonna 2020 kaiken hyvän keskiössä.

Meillä Turun AKK:ssa oppijan tukijoina ovat aina opettaja ja ohjaaja, ja aina tarvittaessa myös opinto-ohjaaja ja erityisopettaja. Henkilöstömme moniammatillinen osaaminen vie oppijoitamme eteenpäin. Oppiminen tarkoittaa yhtäältä ammatillisen osaamisen kehittymistä sekä toisaalta elämän perustaitojen, oppimisen ja yhdessä toimimisen taitojen karttumista.

Twitterissä törmäsin viestiin, joka nostatti suupieleni ylöspäin. Siinä todettiin, että mitä espanjalainen opiskelija sanoi opettajan esittämän hyvän diaesityksen jälkeen? No tietenkin, että buenos dias.

Oppimisen pitää olla myös positiivista. Positiivisuus syntyy oppijan omasta motivaatiosta, jonka synnyttämisessä opettajilla ja ohjaajilla on suuri rooli. Meillä Turun AKK:ssa rohkaistaan henkilöstöä tekemään työtä omalla persoonallaan ja omilla vahvuuksillaan, sekä kehittämään niitä yhteisten pelisääntöjen suuntaisesti. Olemme huomanneet sen innostavan ja motivoivan aina opiskelijaa, kuten myös opettajaa ja ohjaajaa.

Turun AKK:ssa on jälleen edessä tiivis ja työntäyteinen vuosi. Jo opintonsa aloittaneille opiskelijoillemme tämä kevät voi olla tutkintoon valmistumisen kevät.

Uusille opiskelijoillemme on taas tarjolla paljon eri koulutusvaihtoehtoja monella eri alalla. Kaikkiin koulutuksiimme voi hakeutua helposti verkkosivuillamme turunakk.fi.

Työvoimakoulutus, jatkuva haku ja oppisopimus tarjoavat joustavat mahdollisuudet oppimiselle. Meillä onnistuu. Buenos dias!

Osku Laukkanen

Minulla on kohta kolmenkymmenen vuoden kokemus Turun AKK:ssa. Vastaan pedagogisena rehtorina oppimisen ja opettamisen kokonaisuuden johtamisesta. Saan tehdä töitä innostaen, tukien ja innovoiden aktiivisen henkilöstömme kanssa. Onnistumiset rakentuvat ihmisten väliseen luottamukseen, tehokkuuteen, osaamiseen ja strategiseen laatutyöhön. Toinen ammatillinen osaamiseni liittyy journalismiin, olen tehnyt toimittajan töitä vuodesta 1985 lähtien, pääosin Ylen urheilutoimituksessa.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • Täydet viisi tähteä laatutyöstä.

    23.5.2022 Ajankohtaista

    Laatutyö Turun AKK:ssa – sinun parhaaksesi!

    Turun AKK:n laatutyössä tärkeintä on toimintamme jatkuva parantaminen ja luvatun laatutason ylläpitäminen. Lupauksen pitävyys tarkistetaan vuosittain sekä ulkoisen auditoijan toimesta että lukuisilla omilla sisäisillä auditoinneilla. Tärkeimpinä tuloksina pidämme kuitenkin opiskelija- ja työelämäpalautteista tulleita arvioita onnistumista ja parantamisen kohteista. Pyrimme laatutyössämme siihen, että henkilöstö ja opiskelijat ovat sitoutuneita omaan työhönsä ja opiskeluunsa. Opiskelijan keinoja vaikuttaa laadukkaaseen […]

  • 30.6.2020 Blogi

    Opiskele verkossa sähköasennusmestariksi

    Verkko-opinnot mahdollistavat opiskelun mistä tahansa, oman aikataulun mukaan Turun AKK:n sähköalalla aloitettiin keväällä 2020 pilottiprojekti, joka tarjosi mahdollisuuden opiskella verkko-opintoina sähköasennusmestariksi, eli sähkö- ja automaatioalan erikoisammattitutkinnon. Vastaavaa toteutusta ei ole ollut Suomessa tarjolla, joten projekti oli ainutlaatuinen. Verkko-opinnot mahdollistavat osallistumisen mistä päin Suomea tahansa ja koulutuksessa onkin nyt opiskelijoita Hangosta Inariin. Opetus, ohjaus ja arviointi […]

  • 23.9.2022 Ajankohtaista

    Ukrainalainen ohjaaja opiskelijoiden apuna

    Turun AKK:ssa opiskelee tällä hetkellä 51 ukrainalaista. Elokuussa alkanut suomen kielen kurssi päättyi juuri ja siitä suurin osa jatkaa opintoja tutkintoon valmentavassa koulutuksessa Tuvassa. Tärkeä tuki opiskelijoille on koulunkäynninohjaaja Valeriia Buchkovska, joka tuli itse opiskelemaan Suomeen Ukrainasta 2,5 vuotta sitten ja työllistyi Turun AKK:hon oppisopimukselle nopeasti kriisin myötä. Turun AKK:ssa opiskelevat Alla, Julia ja Nadja […]

  • 5.4.2018 Blogi

    Suomen kielen opiskelua vertaismentoroinnilla

    Turun AKK:ssa on kokeiltu 2017 joulukuusta lähtien digitaalista oppimisanalytiikkaa hyödyntävää kielenopetusohjelmistoa sekä vertaismentorointia suomen kielen opiskelun tukena. Kokeiluun valittiin aloittavista kotoryhmistä 10 opiskelijaa sekä rekrytoitiin 3 maahanmuuttajataustaista, akateemisesti koulutettua vertaismentoria. Mentoroinnin ja digitaalisen opiskelun lisäksi testiryhmä on kokoontunut opiskelemaan suomen kieltä perjantaisin lähiopetusryhmässä, jossa opettajana on toiminut kantasuomalainen suomen kielen opettajan lisäksi maahanmuuttajataustainen, kotimaassaan englannin […]

  • Ajoneuvoalan opiskelija Tomi

    6.4.2023 Ajankohtaista

    Työnantaja arvostaa koulutusta

    Tomi työskenteli Valmet Automotivella 6 vuotta ja joutui lomautetuksi. Taustalla hänellä oli myös 12 vuotta linja-auton ratin takana, mutta Tomi ei nähnyt enää paluuta vanhaan ammattiin. Koulutus oli tässä kohtaa ensisijainen vaihtoehto. ”En olisi päässyt autokorjaamoon töihin ilman papereita” Tomi, ajoneuvoalan opiskelija Koko ikänsä omia autoja korjaillut Tomi hakeutui opiskelemaan ajoneuvoalaa Turun AKK:hon. ”En olisi […]

  • 21.6.2017 Blogi

    Ennustin ja parempaa on luvassa

    Viime syyskuisessa blogitekstissä pohdiskelin juuri alkaneen kurssin tulevaisuudennäkymiä kielen oppimisen suhteen. Miten on ennustettavissa opiskelijan mahdollinen edistyminen suomen kielen opinnoissa, kun häntä ei lainkaan tunne ja kaikki diagnostiset testit näyttävät käytännössä nollatasoa? Silloin ennustin, että vuosikausia maassa ollut, mutta englanninkielisen amk-tutkinnon suorittanut vasta-alkaja ei juurikaan etene opinnoissaan. Ei siksi, että häneltä puuttuu opiskelutaitoja, vaan siksi, […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun