Opiskelijatarinat

Hyvä tietää mitä seinän takana on

Heidi Jaarinen 12.9.2023

Huoneistoremontoijien harjoituskoppeja

”Mittaa kahdesti ja sahaa kerran”, on opettaja Jari Välimäen ohje koulutuksen alkuvaiheessa, joka on jäänyt opiskelijoille hyvin mieleen. Sini 23, Mia, 49 ja Hannu, 27 ovat kaikki alanvaihtajia ja opiskelevat nyt huoneistoremontoijiksi.

Huoneistoremontointi vaatii mm. tarkkuutta, mutta entä jos ei ole mitään kokemusta rakennushommista?

”Ei se haittaa, ei tarvitse osata mitään etukäteen. Kaikki opetetaan perusteellisesti”, sanoo Mia, joka on aiemmin remppaillut lähinnä omaksi ilokseen. Nyt hän on opintovapaalla poliisin työstä ja pohtii voivansa tehdä remppahommia myös jatkossa oman työn ohella tai ”eihän sitä koskaan tiedä, mitä tämä tuo tullessaan”. Raumalta kotoisin oleva Mia ajelee arkisin opiskelemaan Turkuun. Sen kuulemma jaksaa, koska koulutus on niin lyhyt. Opiskeluun kuuluvan työharjoittelun voi kuitenkin suorittaa myös kotipaikkakunnalla.

”Asia menee ymmärrykseen, kun teoria yhdistetään käytäntöön.”

Mia, opiskelija

Huoneistoremontoija-koulutuksessa opiskellaan rakennusalan perustutkinnosta kaksi osaa ja sen kesto on enimmillään kahdeksan kuukautta. Kestoon vaikuttaa, jos opiskelijalla on aiempaa kokemusta alalta. Sini kehuu, että koulutuksessa otettiin hyvin huomioon eri lähtötasot. Jokaisen osaaminen kartoitettiin ja tehtiin yksilöllinen opiskelusuunnitelma.

Lähihoitajana työskennellyt Sini hakeutui Turun AKK:hon juuri koulutuksen pituuden ja käytännönläheisyyden perusteella. ”Ei nappaa mikään pitkä teoriapläjäys”, toteaa Sini, jolle hakeutuminen rakennusalalle oli selvää, vaikka aiempaa kokemusta ei ollut. Koulutukseen kuuluu luonnollisesti myös teoriatunteja, mutta ne ovat lyhyitä ja tiiviitä. ”Teoria on osattu kohdistaa oikeisiin kohtiin”, he toteavat yhdessä. ”Asia menee ymmärrykseen, kun teoria yhdistetään käytäntöön”, Mia naurahtaa.

Sini korostaa, että tärkeintä on oma asenne ja kiinnostus sekä se, että tulee toisten kanssa toimeen, koska kaikki tehdään yhteistyössä. Sini ja Mia ovat työpari. Miten homma on sujunut, kun toinen on 23 ja toinen 49? ”Paljon paremmin kuin olisi voinut toivoa”, sanoo Sini hymyillen. Hyvä tekemisen meininki on aistittavissa, kun naiset esittelevät tekemiään koppeja.

Hannu hakeutui koulutukseen, koska halusi konkreettisen ammatin, jossa näkee oman käden jäljen. Hänellä on suunnitelmissa työllistyä alalle. Aiemmin mm. viljelijän töitä tehnyt Hannu kertoo, että on oppinut koulutuksessa todella paljon. Muutaman kuukauden aikana on opittu mm. rungon tekoa, lattian tekoa, levytystä, kattopanelointia, panelointia ja oviasennuksia.

Ryhmä on tehnyt taustalla näkyvät kopit alusta alkaen. ”Nyt osaa ajatella kokonaisuutta. Kun menee huoneistoon, niin tietää mitä seinän takana on”, summaa Mia.

Heidi Jaarinen

Olen Turun AKK:n markkinointi- ja koulutusasiantuntija. Aiemmassa työssäni TE-toimiston asiantuntijana näin jatkuvasti onnistumisia kun työnhakijat työllistyivät koulutuksen kautta, nopeallakin aikataululla. Siksi minusta on tullut suuri koulutusten puolestapuhuja. On erittäin inspiroivaa ja mielenkiintoista työskennellä ammatillisen koulutuksen parissa! Vapaa-ajalla intohimona on tanssiminen.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • 22.3.2023 Opiskelijatarinat

    Laurasta tulee muurari

    ”Päätin, että musta tulee muurari!” toteaa Laura, joka kaipasi toimistotyöstä fyysisempään työhön ja opiskelee nyt rakennusalan perustutkintoa. Haastatteluhetkellä on käynnissä L-seinän muuraus. Laura kertoo sen vaativan käsi-silmäkoordinaatiota ja työkalujen oikeaoppista käyttöä. Hänellä on taustallaan puusepän sekä huonekalumaalarin opinnot ja tällä hetkellä ajatuksena on kouluttautua muurariksi. Erityisesti Lauraa kiinnostaa tulisijojen muuraus ja kunnostus. ”Meillä on hirveen […]

  • Kolme sähköalalle vaihtanutta naista perustelee valintaansa blogitekstissämme.

    23.5.2024 Ajankohtaista

    Lamppu syttyi – uusi ura sähköalalta

    Maanantai- ja tiistai-iltaisin Turun AKK:n A-talon piha alkaa täyttyä autoista iltapäiväneljän korvilla. Kyseessä on syksyllä 2023 alkaneen sähkö- ja automaatiotekniikan perustutkinnon iltaopinnot, joita suorittaa myös kolme motivoitunutta alanvaihtajanaista. Mikä heidät sai hakeutumaan sähköalalle ja miten opinnot ovat sujuneet? Kokiksi vuonna 2016 valmistunut Susan ei enää koe ensimmäistä ammattiaan omakseen – siitäkin huolimatta, että hän on […]

  • Huoneistoremontoijien yhteiskuva valmistumisesta.

    19.5.2022 Blogi

    Huoneistoremontoijat vietiin käsistä töihin

    Muutama kuukausi sitten olin haastattelemassa uutta huoneistoremontoijaryhmää, joka oli juuri saapunut ensimmäiselle harjoitustyömaalle. Silloin edessäni oli joukko eri-ikäisiä alanvaihtajia, mm. entinen ravintolakokki, ravintolatyöntekijä, veturinkuljettaja, pari lähihoitajaa, lentoemäntä ja kosmetologi. Nyt he ovat joukko valmiita huoneistoremontoijia, joista  kaikki ovat jo työllistyneet – osa jopa koulutuksen aikana. Muutama lähti alan yrittäjiksi ja osa laajentaa vielä osaamistaan oppisopimuksessa. […]

  • 19.10.2022 Opiskelijatarinat

    Alanvaihto tuo vireyttä elämään

    Innostuneisuus opiskeluun ei jäänyt epäselväksi, kun tapasin Maijan, 52 ja Leenan, 61, jotka ovat aloittaneet lähihoitajaopinnot Turun AKK:ssa tammikuussa 2022. Nauru raikaa ja jutusta ei meinaa tulla loppua, kun naiset kertovat opiskelukokemuksistaan. Molemmat heistä ottivat rohkean askeleen vanhemmalla iällä ja vaihtoivat alaa. Kannattiko? ”Ehdottomasti”, naiset huudahtavat yhteen ääneen! Uuden ammatin opiskelu on tuonut heille täysin […]

  • Varaosamyyjä etsii koneelta osia.

    2.9.2022 Blogi

    Moni vaihtaa alaa varaosamyyjäksi

    Turun AKK:n autopuolella käy kova kuhina. Automekaanikko- ja varaosamyyjäopiskelijat ovat työn touhussa saapuessani tekemään haastattelua. Varaosamyyjien opettaja Roni Pylkkänen tulee vastaan ja kertoo, että nyt on kiire! Halli on täynnä autoja ja uusille varaosille on tarvetta. Opiskelijat Kari ja Anni etsivätkin kuumeisesti varaosia ajoneuvoon, johon asiakas on aiemmin laittanut paljon rahaa kiinni, mutta haluaa nyt […]

  • 2.7.2024 Ajankohtaista

    Tekoälyn käyttö opetuksessa

    Tekoälyn käyttö vaatii harkittua suunnitelmaa. Lue opettaja Anniina Niemisen vinkit, miten hyödynnät tekoälyä opetuksessasi ja mitä on hyvä ottaa huomioon sen käytössä.

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun