Sähkö- ja hybridiautojen yhä yleistyessä lisääntyy myös niiden sähköturvallinen korjaaminen ja purkaminen. Työssä on ensiarvoisen tärkeää auton jännitteettömäksi tekeminen, sillä korkeajänniteakut ovat varomattoman käsissä hengenvaarallisia. Aihe koskee kaikkia myös silloin, jos saapuu ensimmäisena kolaripaikalle.

Hybridi- ja sähköautojen määrä teillämme on nousussa. Vielä purkuautoja on verraten vähän ja tästä johtuen tietotaitoa sähköttömäksi tekemisestä ei juuri ole. Sähköturvallisuuslaki kuitenkin edellyttää, että hybridi- ja sähköautoja korjaava ja purkava on perehtynyt sähkön vaaroihin”, kertoo autoalan opettaja Jari Koivuniemi.

Turun AKK:n opiskelijat ovat jo aiemmin purkaneet Oili Jaloselta saatuja autoja osana autoalan opintoja. Yhteistyö on entisestään syventynyt siitä lähtien, purettavaksi tuli ensimmäinen hybridiajoneuvo. Purkaamon päällikkö Toni Susilahti Oili Jalonen Oy:stä kertoo, että yhteistyö on hyödyttänyt molempia osapuolia.

Meille tämä on win-win -asia. Osallistumme opiskelijoiden kouluttamiseen tarjoamalla purkuautoja oppimateriaaliksi. Hybridiautojen purkamisessa meillä itsellämme ei vielä ole riittävästi kokemusta, joten Turun AKK:n opit ovat tarpeen. Kannamme myös vastuumme hyödyntämällä osan saamistamme purkuosista vihreinä varaosina, loput kierrätämme asianmukaisesti”, Toni kertoo.

Turun AKK tarjoaa sähkö- ja hybridiajoneuvojen sähkötyöturvallisuus SFS 6002 –koulutusta myös yrityksille. Autoalaa opiskeleville se on pakollinen osa opintoja.

Taru Lehtonen

Kirjoittajasta Taru Lehtonen

Markkinointisuunnittelija. Aina on monta rautaa tulessa! Vapaalla kiinnostavat mm. liikunta, maailman paras koira, käsityöt, ruuanlaitto, ystävät ja tietysti musiikki! Motto: Sun pitää varoo mitä sä haluut, koska sä saat sen.