Blogi

Urasuunnittelua aamukahvin lomassa

Hannele Haapoja 29.3.2022

Turun AKK on mukana Mestaripolkua rakentamassa -hankkeessa, jonka tavoitteena ovat sujuvat siirtymät koulutuksesta koulutukseen sekä työelämästä koulutukseen. Turun AKK:ssa siirtymiä tuetaan uraohjauksella ja urapolkujen näkyväksi tekemisellä.

Jatkostartin aamukahvit osana opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiuksia

Jatkostartin aamukahvit -tilaisuus ovat opintojen jatko- ja urasuunnitelmaa tukevaa ohjausta ja se liittyy yhteisten tutkinnon osien Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet osa-alueeseen. Jatkostartin aamukahvit toteutetaan Turun AKK:ssa keväisin ja syksyisin, yhteensä kuusi kertaa vuodessa.

Mestaripolkua rakentamassa -hankkeen jatkostartti aamukahvitilaisuus Artukaisten luentosalissa.

 

 

 

 

 

 

Oman uran ja tulevaisuuden suunnittelua

Rennossa ja keskustelevassa aamukahvitilaisuudessa opiskelijat saavat tietoa ja ohjausta opintojen aikaisiin ja valmistumisen jälkeisiin valintoihin, sekä eväitä pidemmälle oman työuran suunnitteluun. Jatkostartista opiskelija voi myös ilmoittautua omaa uratavoitettaan tukeviin koulutuksiin tai varata ajan opinto-ohjaajalle yksilölliseen uraohjaukseen omien tavoitteidensa selkeyttämiseksi.

Mestaripolkua rakentamassa -hankkeen jatkostartti aamukahvitilaisuus Artukaisten luentosalissa.
Jatkopolkumahdollisuudet tutuiksi

Jatkostartin aamukahvilla tehdään näkyväksi neljä eri urapolkua sekä niitä tukevat opinnot ja pajat, joita opiskelija voi valita osaksi opintojaan:

  • polku työelämään,
  • ammatillinen jatkopolku,
  • polku korkeakouluun ja
  • yrittäjyyspolku.

Opiskelijan omaa urasuunnitelmaa tukevia opintoja löytyy esimerkiksi työnhakuvalmennuksen tai yrittäjyyden koulutuksista.
Ammatilliset jatko- ja täydennysopinnot perustutkinnosta ammattitutkintoon ja erikoisammattitutkintoon oppisopimuskoulutusmahdollisuuksineen puolestaan tarjoavat opiskelijoillemme lukuisia mahdollisuuksia tulevaisuuden työuralla etenemiseen ja oman ammatillisen osaamisen päivittämiseen myös pidemmällä aikavälillä.

***

Mikä on Mestaripolkua rakentamassa -hanke?
ESR-hanketta toteuttavat Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia ja Turun AKK yhteistyökumppaneinaan Keski-Suomen Mestarikilta, Turun Mestari- ja Kisällikilta, Keski-Suomen Yrittäjät, Varsinais-Suomen Yrittäjät sekä Mestarikiltaneuvosto. Toteutusaika 1.3.2020–28.2.2023.

EU rakennerahastot logo  Vipuvoimaa EU:lta logo

 

Hannele Haapoja

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • 28.2.2022 Blogi

    Jatkostartti – uraohjausta aikuisille

    Turun AKK on mukana Oikeus osata -hankekokonaisuuteen kuuluvassa TASSU-hankkeessa. Tavoitteenamme on mm. uraohjauksen kehittäminen pitkäjänteisenä jatkuvan oppimisen suunnitteluna, jota tukee jatkuvan oppimisen ohjausprosessin malli. Uraohjaus opintojen eri vaiheissa Ammatillisessa koulutuksessa opiskelevilla aikuisilla on erilaisia taustoja ja tavoitteita, monella takana työelämää ja aiempia opintoja. Suurin osa tavoittelee nopeaa tietä töihin, mutta osa pohtii vielä lopullista uravalintaa, […]

  • 7.10.2021 Opiskelijatarinat

    Johtamisasema on myös itsetutkiskelun paikka

    Jessica Kähäri (artikkelikuvassa vas.) halusi kehittää omia esihenkilötaitojaan, sillä esihenkilöllä on merkittävä vaikutus siihen, kuinka työntekijä viihtyy ja jaksaa työssään. Lähiesimiestyön ammattitutkintokoulutus tarjosi hyvän tavan yhdistää opinnot ja työ. Koulutuksesta hän kuuli omalta esihenkilöltään, sillä suuri osa Piilosetin (Finnsusp) henkilöstöstä on jo aiemmin suorittanut vastaavanlaisen koulutukseen. Tämän jälkeen Jessica tutki vaihtoehtoja, keskusteli jo kouluttautuneiden kanssa […]

  • Opiskelija, joka käyttää opinnoissaan vr-laseja.

    3.4.2024 Digitaalisuus

    Digipedagogiikka muokkaa työelämän vaatimuksia

    Digipedagoginen osaaminen on keskeinen tekijä ammatillisessa koulutuksessa, kun tavoitteena on valmistaa opiskelijoita työelämän vaatimuksiin. Organisaation on huomioitava eri sidosryhmien tarpeet ja kehitettävä digipedagogista osaamista monipuolisesti, jotta pysytään jatkuvasti kehittyvän digitalisaation matkassa mukana. On hyvä muistaa, että digipedagogiikka ei ole vain opiskelijoiden tai opettajien asia, vaan se vaikuttaa myös suoraan työelämään. Työntekijöiden digipedagoginen osaaminen parantaa organisaatioiden […]

  • 8.9.2021 Opiskelijatarinat

    Varmuutta johtamistyöhön koulutuksesta

    Opiskelumyönteisyys, kollegoiden suosittelut ja työnantajan positiivinen suhtautuminen. Siinä kolme syytä siihen, miksi Sanna Santala (artikkelikuvassa vasemmalla)  lähti opiskelemaan johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoa (JYEAT) Turun AKK:hon. Aiemmin mielenterveyshoitajan, neuropsykiatrisen valmentajan  ja kehitysvammaistenohjaajan tutkinnot suorittanut Sanna oli vasta alkanut työskennellä Tukena Poppelin yksikönjohtajana, kun hän kuuli muutamien kollegoiden joko aiemmin suorittaneen tai suorittavan kyseistä tutkintoa Turun AKK:ssa. […]

  • 27.9.2024 Ajankohtaista

    Opiskelijaintra myös puhelinsovelluksena

    Turun AKK ottaa ensimmäisenä varsinaissuomalaisena 2. asteen oppilaitoksena käyttöön puhelinsovelluksena toimivan opiskelijaintran, joka sisältää paljon hyödyllistä ja myös opiskeluarkea helpottavaa tietoa opiskelijoille. Lokakuun alusta Turun AKK:n opiskelijat näkevät Tuudosta helposti mm. lukujärjestyksensä, opintosuorituksensa sekä AKK:n uutiset ja tiedotteet. Lisäksi sovellukseen on koottu kattavasti tietoa opiskeluun liittyen. Myös digitaalinen, viralllinen opiskelijakortti löytyy kätevästi Tuudosta. ”Tämä kehitysaskel […]

  • Koulunkäynninohjaaja Priya

    13.3.2024 Ajankohtaista

    Koulunkäynninohjaajaksi oppisopimuksella

    Intiasta Suomeen muuttanut Priya työskenteli kotimaassaan esikouluopettajana. Moni Priyan tuttu vaihtoi alaa tullessaan Suomeen, mutta Priya halusi pysyä omalla alallaan. Työkokemuksen kautta Priya päätyi opiskelemaan koulunkäynninohjaajaksi Turun AKK:hon, jota hän suorittaa nyt oppisopimuksella työn ohessa. ”Voit valita menetkö töihin iltapäiväkerhoon, päiväkotiin tai kouluun”. Alunperin Priya hakeutui työkokeiluun päiväkotiin, jonne hänet myöhemmin työllistettiin avustajaksi. ”Olin siellä […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun