Blogi

Digi mun elämässä NYT

Saara Linnatsalo 31.1.2018

Viime vuosina media on ollut pullollaan juttuja digistä – puolesta ja vastaan. On saatu lukea siitä, miten digi uhkaa lasten, nuorten ja aikuisten kognitiivista suoriutumista ja tunne-elämän tasapainoisuutta. Toisaalta on oltu huolissaan siitä, että osa nuorista ja aikuisista jää ulos digikelkasta jäädessään ulos myös yhteiskunnasta. Edelleen digi on tuottanut monia uusia oppimisratkaisuja, oppimisaineistoja ja oppimisympäristöjä. Osa näistä ratkaisuista toimii todella, todella hyvin. Toisaalta mediassa on nostettu esille esimerkiksi alakouluissa huonosti sujuneita digikokeiluja.

Itselleni digi on ensisijaisesti väline, jota välillä käytän hyvin, ja sitten taas joskus todella luokattomalla tavalla. Hyvistä käyttötavoistani ylpeänä voin mainita ruostuneen saksankielen taitoni kertaamisen ja parantamisen oppimisanalytiikkaa ja tekoälyä hyväksikäyttävän oppimisratkaisun avulla, oman opetuksen rikastuttamisen kelvollisesti käsikirjoitetuilla, kuvatuilla ja editoiduilla filmeillä, osallistumisen suurimmaksi osaksi etänä digitaalisesti toteutettavaan digimenetelmiin erikoistavaan koulutukseen opettajille Hämeen AMK:ssa, kotimaisen ja kansainvälisen laatumedian kuluttamisen älypuhelimen välityksellä, lentojen ja majoitusten varaamisen omatoimisesti netissä, parkkipalvelun käyttämisen, Ylen laatuohjelmien katsomisen pitkässä kassajonossa viruessa, etäkokoustamisen, ruokien tilaamisen kotiin etäsovellusten avulla, älykkäiden sähköautojen latausjärjestelmien käyttämisen (paikannus, varaus, maksaminen), digitaalisten äänikirjojen sekä podcastien kuuntelemisen perheemme sähköautoa ladatessa.

Luokatonta digikäytöstäni taas on roikkua Instassa ja Twitterissä, lukea huonosti kirjoitettuja kohu-uutisia, selata Zalandon katalogia yhä uudelleen ja uudelleen ja lukea sähköpostia 24/7.

Haluan vielä erikseen mainita, että eniten minua huolettaa digimaailmassa ihmisten ohjaileminen personoitujen some-palvelujen osalta. Toisin sanoen se, miten esim. Facebook ohjaa ihmisten lukemia uutisvirtoja. Tästä voi lukea lisää linkistä: https://www.hs.fi/teknologia/art-2000005521464.html

Saara Linnatsalo

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • Opiskelija, joka käyttää opinnoissaan vr-laseja.

    3.4.2024 Digitaalisuus

    Digipedagogiikka muokkaa työelämän vaatimuksia

    Digipedagoginen osaaminen on keskeinen tekijä ammatillisessa koulutuksessa, kun tavoitteena on valmistaa opiskelijoita työelämän vaatimuksiin. Organisaation on huomioitava eri sidosryhmien tarpeet ja kehitettävä digipedagogista osaamista monipuolisesti, jotta pysytään jatkuvasti kehittyvän digitalisaation matkassa mukana. On hyvä muistaa, että digipedagogiikka ei ole vain opiskelijoiden tai opettajien asia, vaan se vaikuttaa myös suoraan työelämään. Työntekijöiden digipedagoginen osaaminen parantaa organisaatioiden […]

  • 15.3.2024 Ajankohtaista

    Miten pysyä mukana kehittyvässä digitalisaatiossa?

    Digitalisaatio menee jatkuvasti eteenpäin ja organisaatiot hengästyvät yrittäessään pysyä mukana kehityksen tahdissa. Digitaalisen osaamisen vahvistaminen on välttämätöntä kaikilla koulutusasteilla yleissivistävästä, ammatilliseen ja korkea-asteelle koulutusalasta riippumatta. Jokaisen koulutuksenjärjestäjän tulisi nyt tarkastella omia toimintojaan ja ottaa huomioon strategiassaan valtakunnallinen vuoteen 2030 tähtäävä visio digitaalisesti kilpailukykyisestä, kestävästä, hyvinvoivasta ja kyvykkäästä Suomesta. Oph:n tulevaisuuteen suuntaavassa ”Laaja-alainen osaaminen 2030-luvulla”-artikkelissa on […]

  • 2.5.2024 Ajankohtaista

    Robotiikan hyödyntäminen puhtauspalvelualalla

    Tekoälyä voidaan hyödyntää myös puhtauspalvelualalla tulevaisuudessa. Tällä hetkellä kuitenkin puhutaan enemmän teknologian ja robotiikan vaikutuksista puhtauspalvelualaan. Teknologian ja robotiikan kehittyminen tulevat vaikuttamaan vahvasti myös puhtauspalvelualaan. Tässä muutamia esimerkkejä siitä, miten teknologia ja robotiikka ovat jo muuttaneet, ja tulevat muuttamaan alaa edelleen: Vaikka robotit eivät korvaa siivoojia kokonaan, ne voivat tehdä raskasta ja monotonista työtä. Mielletään, […]

  • 4.10.2017 Yritystarinat

    Digiloo, digiley…

    Olen aloittelemassa digi-opettajan erikoistumisopintoja Hämeen ammattikorkeakoulussa. Koulutus on alkanut jo etätehtävillä ja ensimmäinen lähipäivä Hämeenlinnassa järjestetään kuluvalla viikolla. Meno-paluuliputkin olen jo ostanut Turku-Hämeenlinna-välille; tai ainakin osittain ostanut tai jotain. Kävi nimittäin niin, että kävin hankkimassa äppikaupasta puhelimeeni VR-äpin. Naputtelin sieltä sitten liput itselleni ja maksoin luottokorttisovelluksella. Liput sovellus lupasi lähettää sähköpostiini. No, lähettihän se sovellus […]

  • 26.8.2019 Blogi

    Uuden oppiminen palkitsee

    Tein menneenä kesänä jotain todella hienoa: pyöräilin joukkuekavereideni kanssa Turusta Pariisiin hyväntekeväisyyden nimissä. Vaikka olen paljon liikuntaa elämässäni harrastanut, noin järjestelmällisesti ja päämäärätietoisesti en ole koskaan aiemmin treenannut. Myös maantiepyöräily oli lajina minulle uusi tuttavuus. Kausi alkoi lokakuun alussa ja päättyi Pariisiin 6.7.2019. Pitkä rupeama, mutta pimeä talvi hurahti ennätysajassa ohi, kun oli niin paljon […]

  • 22.6.2020 Blogi

    Uudet ja vanhat konstit

    Kesän helteetkään eivät lamaannuta Turun AKK:n toimintaa. Tutkintoja, tutkinnon osia ja työelämän sertifikaatteja suoritetaan työelämän tarpeeseen läpi kesän. Osaamisen kehittämistä tarvitaan myös kesän helteillä, ja sitä löytyy meiltä! Koronakevään aikana oppiminen on Turun AKK:ssa jatkunut pääosin etä- ja verkko-oppimisena. Esimerkiksi teoriatunnit, oppimistehtävät ja arviointikokoukset allekirjoituksineen ovat toteutuneet digitaalisesti. Opiskelijamme, työelämän kumppanimme ja myös opettajamme ovat […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun