Viime vuosina media on ollut pullollaan juttuja digistä – puolesta ja vastaan. On saatu lukea siitä, miten digi uhkaa lasten, nuorten ja aikuisten kognitiivista suoriutumista ja tunne-elämän tasapainoisuutta. Toisaalta on oltu huolissaan siitä, että osa nuorista ja aikuisista jää ulos digikelkasta jäädessään ulos myös yhteiskunnasta. Edelleen digi on tuottanut monia uusia oppimisratkaisuja, oppimisaineistoja ja oppimisympäristöjä. Osa näistä ratkaisuista toimii todella, todella hyvin. Toisaalta mediassa on nostettu esille esimerkiksi alakouluissa huonosti sujuneita digikokeiluja.

Itselleni digi on ensisijaisesti väline, jota välillä käytän hyvin, ja sitten taas joskus todella luokattomalla tavalla. Hyvistä käyttötavoistani ylpeänä voin mainita ruostuneen saksankielen taitoni kertaamisen ja parantamisen oppimisanalytiikkaa ja tekoälyä hyväksikäyttävän oppimisratkaisun avulla, oman opetuksen rikastuttamisen kelvollisesti käsikirjoitetuilla, kuvatuilla ja editoiduilla filmeillä, osallistumisen suurimmaksi osaksi etänä digitaalisesti toteutettavaan digimenetelmiin erikoistavaan koulutukseen opettajille Hämeen AMK:ssa, kotimaisen ja kansainvälisen laatumedian kuluttamisen älypuhelimen välityksellä, lentojen ja majoitusten varaamisen omatoimisesti netissä, parkkipalvelun käyttämisen, Ylen laatuohjelmien katsomisen pitkässä kassajonossa viruessa, etäkokoustamisen, ruokien tilaamisen kotiin etäsovellusten avulla, älykkäiden sähköautojen latausjärjestelmien käyttämisen (paikannus, varaus, maksaminen), digitaalisten äänikirjojen sekä podcastien kuuntelemisen perheemme sähköautoa ladatessa.

Luokatonta digikäytöstäni taas on roikkua Instassa ja Twitterissä, lukea huonosti kirjoitettuja kohu-uutisia, selata Zalandon katalogia yhä uudelleen ja uudelleen ja lukea sähköpostia 24/7.

Haluan vielä erikseen mainita, että eniten minua huolettaa digimaailmassa ihmisten ohjaileminen personoitujen some-palvelujen osalta. Toisin sanoen se, miten esim. Facebook ohjaa ihmisten lukemia uutisvirtoja. Tästä voi lukea lisää linkistä: https://www.hs.fi/teknologia/art-2000005521464.html

Saara Linnatsalo

Kirjoittajasta Saara Linnatsalo

Työskentelen Turun Akk:ssa ohjaavana opettajana ja EU-hanke AboaNovan koordinaattorina. Vapaa-ajalla nautin perheen kanssa puuhailusta, liikunnasta ja matkailusta.