Blogi

Opiskelua ja ohjausta poikkeusoloissa

Pirkko Kuhmonen 15.12.2020

Korona heitti monet meistä tahtomattamme poikkeustilanteeseen. Oppilaitoksissa koettiin hämmennyksen hetkiä, kun ovet sulkeutuivat ja kontaktit opiskelijoihin siirtyivät etäyhteyksien varaan.

Olihan se mullistavaa, mutta onneksi oli jo aiemmin tehty taustatyötä, harjoiteltu verkko-oppimista. Nyt alkoi nopeasti löytyä uusia toimintatapoja ja rutiineja. Luotiin ja kehitettiin oppimisympäristöjä, kokeiltiin ensimmäistä kertaa koko ryhmän saamista teamsin, meetin tai jonkin muun alustan äärelle. Tekniikka tökki välillä kummassakin päässä, mutta nopeasti pelko mokauksista väistyi ja into kasvoi. Tekemällä oppi.

Vähitellen etäopetuksesta tuli myös rutiini. Jotkut tykkäsivät, etenivät itsenäisesti etäopetuksen ja ohjauksen tuella. Oli myös niitä, joille etäopetus ei sopinut, tietotekniikka hirvitti. Ohjausta ja tukea tarvittiin ja sitä oli tarjolla. Tietotekniikkaa otettiin haltuun yhdessä opettajan tai opintoneuvojan kanssa.

Kaikkia ammatin käytäntöjä ei voi oppia muuten kuin oikeasti tekemällä. Opiskelijoita kävikin joko yksin tai pienryhmissä oppilaitoksessa. Autoalan opiskelijoita kokoontui halliin harjoittelemaan korjaustöitä – turvaväleistä ja käsien pesusta huolehtien, maskit naamalla. Ja etäopetus kehittyi samalla koko ajan. Nyt opitaan live-lähetyksissä, joissa opettaja näyttää hallissa, miten vaikkapa vetokoukku asennetaan autoon – opiskelijat seuraavat kotonaan, voivat kysellä koko ajan ja tekevät vielä oman oppimispäiväkirjan.

Jatkuva oppiminen on siis jatkunut koko ajan, koulutuksia alkanut, yksittäisiä opiskelijoita hypännyt koulutuskelkkaan, kun korona on antanut siihen mahdollisuuden.

Opinto-ohjaajan näkökulmasta kontaktit opiskelijoihin ovat säilyneet kutakuinkin ennallaan. Puhelin on ahkerassa käytössä, niin myös whatsapp, sähköposti ja teams. Välillä keskustellaan siitä, että en enää jaksa tätä etäopetusta, enkä mitään etää. Lujille se ottaa välillä opollakin, ohjaustyössä kun tärkeintä on se toisen ihmisen kohtaaminen ja kuunteleminen. Puhelimessa luova tauko, pohdinta, kuulostaa tyhjyydeltä – haloo, oletko vielä siellä!? Lähikontaktissa hiljaisuutta on parempi sietää, tauko on tilan antamista ajatuksille.

Fraasi tai ei, muutos on ollut opollekin mahdollisuus oppia uutta myös asennetasolla. Joillekin ihmisille etäohjaus sopii paremmin kuin lähikontakti; ujous, katsekontaktin vaikeus, samassa tilassa oleminen vieraan ihmisen kanssa – nämä voi ohittaa etäyhteydessä. On monia tilanteita, joissa riittää, että tieto siirtyy vaikka chatin kautta ilman suurempaa keskusteluntarvetta.

Ihmiset reagoivat muutoksiin hyvin eri tavoin. Jollekin on tärkeää pitää kiinni vanhoista rutiineista, toinen lähtee eteenpäin asiaa suuremmin miettimättä. Sekä jatkuvuus että uudistuminen ovat tärkeitä.

On kuitenkin yksi asia, jota harva jää kaipaamaan: maski.

Pirkko Kuhmonen

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • 28.2.2022 Blogi

    Jatkostartti – uraohjausta aikuisille

    Turun AKK on mukana Oikeus osata -hankekokonaisuuteen kuuluvassa TASSU-hankkeessa. Tavoitteenamme on mm. uraohjauksen kehittäminen pitkäjänteisenä jatkuvan oppimisen suunnitteluna, jota tukee jatkuvan oppimisen ohjausprosessin malli. Uraohjaus opintojen eri vaiheissa Ammatillisessa koulutuksessa opiskelevilla aikuisilla on erilaisia taustoja ja tavoitteita, monella takana työelämää ja aiempia opintoja. Suurin osa tavoittelee nopeaa tietä töihin, mutta osa pohtii vielä lopullista uravalintaa, […]

  • Ohjausalan opiskelijoita

    26.5.2023 Ajankohtaista

    Ohjauspalvelujen asiantuntijat valmistuivat

    Meiltä valmistui uusi, iloinen oppisopimusryhmä ohjausalan ammattilaisia, jotka tekevät työssään asiakasohjausta mm. työllisyyden ja koulutuksen parissa. He suorittivat työn ohessa kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnosta ”osaamisen ja työllistyvyyden ohjaus” -tutkinnonosan, joka syventää asiakaslähtöistä ohjausosaamista. Koulutus antaa osaamista toimia eri ohjaustilanteissa. Koulutus toteutetaan opiskelijan henkilökohtaisen suunnitelman mukaan työtehtävät huomioiden. Ryhmä on tyytyväinen koulutukseen ja suosittelee sitä kaikille […]

  • 25.3.2021 Blogi

    Opiskelijatyytyväisyys mallillaan Turun AKK:ssa

    Toimintamme perustuu ISO 9001:2015 sertifioituun laatujärjestelmään ja sen myötä rakennettuihin opettamisen ja oppimisen prosesseihin ja niitä tukeviin tukiprosesseihin. Yksi toimintamme peruspilareista on jatkuva parantaminen ja asiakastyytyväisyyden mittaaminen. Olemme säännöllisesti kysyneet korona-aikana opiskelijoiltamme, miten olemme heidän mielestään onnistuneet etä- ja verkko-opetuksen toteuttamisessa? Viimeisin kysely toteutettiin maaliskuun puolessa välissä. Sen tulokset kertovat, että opiskelijamme ovat edelleen tyytyväisiä […]

  • 26.8.2019 Blogi

    Uuden oppiminen palkitsee

    Tein menneenä kesänä jotain todella hienoa: pyöräilin joukkuekavereideni kanssa Turusta Pariisiin hyväntekeväisyyden nimissä. Vaikka olen paljon liikuntaa elämässäni harrastanut, noin järjestelmällisesti ja päämäärätietoisesti en ole koskaan aiemmin treenannut. Myös maantiepyöräily oli lajina minulle uusi tuttavuus. Kausi alkoi lokakuun alussa ja päättyi Pariisiin 6.7.2019. Pitkä rupeama, mutta pimeä talvi hurahti ennätysajassa ohi, kun oli niin paljon […]

  • 6.5.2020 Blogi

    Kohti uutta normaalia

    Tällä viikolla jännitimme television äärellä muiden suomalaisten kanssa, miten hallitus linjasi arkeamme kohti kesää ja tulevia aikoja. Poikkeusolojen rajoitukset poistuvat myös ammatillisesta koulutuksesta 14.5.2020 alkaen, ja voimme edetä kohti hallittua Exit:iä. Samaan hengenvetoon hallitus kuitenkin suositteli, että opetus jatkuisi kesään saakka etäopetuksena. Hallituksen linjauksen mukaan koulutuksen järjestäjä saa nyt itse päättää, missä määrin lähiopetusta tarvittaessa […]

  • 29.3.2022 Blogi

    Urasuunnittelua aamukahvin lomassa

    Turun AKK on mukana Mestaripolkua rakentamassa -hankkeessa, jonka tavoitteena ovat sujuvat siirtymät koulutuksesta koulutukseen sekä työelämästä koulutukseen. Turun AKK:ssa siirtymiä tuetaan uraohjauksella ja urapolkujen näkyväksi tekemisellä. Jatkostartin aamukahvit osana opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiuksia Jatkostartin aamukahvit -tilaisuus ovat opintojen jatko- ja urasuunnitelmaa tukevaa ohjausta ja se liittyy yhteisten tutkinnon osien Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet osa-alueeseen. Jatkostartin aamukahvit toteutetaan […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun