Opiskelijatarinat

Moni valitsee metallialan

Heidi Jaarinen 15.6.2023

Metallialan opiskelijoita

Naiset hitsaushaalareissa ei ole harvinainen näky Turun AKK:n käytävillä. Sari työskenteli 14 vuotta laitoshuoltajana terveydenhoidon kohteissa ja halusi tehdä jotain muuta. Tutusta ja turvallisesta työstä lähteminen oli iso askel, mutta Sari kertoo ajatelleensa, että mikäli ei pärjää, aina voi palata. Hitsaus on kuitenkin vienyt Sarin mennessään, eikä hän usko enää palaavansa vanhaan työhönsä. Sari viihtyy miesvaltaisella alalla ja tykkää myös erityisesti siitä, että työ on itsenäistä.

”Tottakai uuteen paikkaan meneminen jännittää ketä tahansa.”

Hoitoalalla 17 vuotta työskennellyt Emilia tuli opiskelemaan kone- ja tuotantotekniikan perustutkintoa ilman mitään kokemusta alalta. Hän kertoo selailleensa koulutuksia työkkärin sivuilta ja tämä koulutus vaikutti sopivalta. ”Alussa jännitti lähteä uudelle alalle, mutta pikkuhiljaa se siitä lähti”, kertoo Emilia.

Naiset paljastavat, että välillä on ollut hetkiä, kun on tuntunut, että laitanko pillit pussiin ja palaan vanhaan työhön. Näinä hetkinä on iskenyt epävarmuus osaanko tai pärjäänkö tässä työssä? ”Sitä ei ole yhtään itsevarma. Luulee ettei osaa ja sitten kun menee kokeilemaan osaakin ihan hyvin!”, Sari kertoo naurahtaen.

Työssäoppimispaikoissa opiskelijat on otettu hyvin vastaan. ”Tottakai uuteen paikkaan meneminen jännittää ketä tahansa”, tuumaa Sari, mutta kertoo, että opiskelijoiden perehdyttäminen ja ohjaus on hoidettu hyvin ainakin niissä paikoissa, joissa hän on ollut.

Mitä alalle aikovan on hyvä huomioida?

Alalla on monia eri työtehtäviä, joiden luonne vaihtelee. Monesti työtehtävissä on kuitenkin ergonomisesti haastavia asentoja, joten riittävä fyysinen kunto on tärkeää. ”On tärkeää miettiä missä asennossa teet työtä ja joskus saatat joutua jopa konttaamaan”, Sari muistuttaa.

Naiset kertovat, että toisille hitsaaminen on luontevaa ja toisten täytyy harjoitella enemmän. Kaikki on kuitenkin opittavissa. Emilia kertoo, että opintojen aluksi käytiin läpi työturvallisuutta ja teoriaa, mutta aika nopeasti lähdettiin itse käytännön työntekoon. ”Tekemällä oppii kuitenkin parhaiten”, summaa Emilia.

Heidi Jaarinen

Olen Turun AKK:n markkinointi- ja koulutusasiantuntija. Aiemmassa työssäni TE-toimiston asiantuntijana näin jatkuvasti onnistumisia kun työnhakijat työllistyivät koulutuksen kautta, nopeallakin aikataululla. Siksi minusta on tullut suuri koulutusten puolestapuhuja. On erittäin inspiroivaa ja mielenkiintoista työskennellä ammatillisen koulutuksen parissa! Vapaa-ajalla intohimona on tanssiminen.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • Koneistuksen opiskelija

    4.9.2023 Opiskelijatarinat

    Edukkain tapa opiskella

    Jaakolle oli selvää, että hän hakeutuu juuri työvoimakoulutukseen, koska siitä saa samaa etuutta kuin työttömänä ollessa sekä 9 euron kulukorvauksen koulupäiviltä. Siksi se on edukkain tapa opiskella työttömänä työnhakijana. Jaakko opiskelee kone- ja tuotantotekniikan perustutkintoa ja hän haluaa suuntautua CNC-koneistajaksi. ”Parasta on CNC-koneen ohjelmointi, kun pääsee koodia kirjoittamaan”, hän kertoo. ”Hyvin olen pärjännyt! Kaikki alkoi […]

  • Metallialan kaksi naispuolista opiskelijaa.

    15.4.2024 Opiskelijatarinat

    Naiset vaihtoivat metallialalle

    Metallialan työsalissa on tekemisen meininki. Kone- ja tuotantotekniikan perustutkintoa opiskelevat Laura, 35, ja Noora, 38, ovat tekemässä metallintyöstöharjoituksia eri menetelmin. Levystä on esimerkiksi rälläköity palasia irti, käytetty plasmaleikkuria kirjaimiin ja tehty kierreharjoituksia. Molemmat kertovat, että parasta alassa on se, kun saa aikaan jotain konkreettista ja näkee oman kädenjäljen. Heillä on takanaan koulutusta reilu pari kuukautta […]

  • Opiskelija, joka käyttää opinnoissaan vr-laseja.

    3.4.2024 Digitaalisuus

    Digipedagogiikka muokkaa työelämän vaatimuksia

    Digipedagoginen osaaminen on keskeinen tekijä ammatillisessa koulutuksessa, kun tavoitteena on valmistaa opiskelijoita työelämän vaatimuksiin. Organisaation on huomioitava eri sidosryhmien tarpeet ja kehitettävä digipedagogista osaamista monipuolisesti, jotta pysytään jatkuvasti kehittyvän digitalisaation matkassa mukana. On hyvä muistaa, että digipedagogiikka ei ole vain opiskelijoiden tai opettajien asia, vaan se vaikuttaa myös suoraan työelämään. Työntekijöiden digipedagoginen osaaminen parantaa organisaatioiden […]

  • 2.7.2024 Ajankohtaista

    Tekoälyn käyttö opetuksessa

    Tekoälyn käyttö vaatii harkittua suunnitelmaa. Lue opettaja Anniina Niemisen vinkit, miten hyödynnät tekoälyä opetuksessasi ja mitä on hyvä ottaa huomioon sen käytössä.

  • 26.8.2019 Blogi

    Uuden oppiminen palkitsee

    Tein menneenä kesänä jotain todella hienoa: pyöräilin joukkuekavereideni kanssa Turusta Pariisiin hyväntekeväisyyden nimissä. Vaikka olen paljon liikuntaa elämässäni harrastanut, noin järjestelmällisesti ja päämäärätietoisesti en ole koskaan aiemmin treenannut. Myös maantiepyöräily oli lajina minulle uusi tuttavuus. Kausi alkoi lokakuun alussa ja päättyi Pariisiin 6.7.2019. Pitkä rupeama, mutta pimeä talvi hurahti ennätysajassa ohi, kun oli niin paljon […]

  • 9.2.2022 Opiskelijatarinat

    Unelmat todeksi huolella suunnitellen ja askel askeleelta edeten

    Turun AKK:ssa on syksystä 2021 lähtien ollut mahdollista osana uraohjausta perehtyä lähemmin myös yrittäjyyden ja yritystoiminnan maailmaan. Erityisessä Yrittäjyyspajassa opiskelija pohtii omia valmiuksiaan toimia yrittäjämäisesti sekä hankkii lisätietoa tämän päivän yrittäjyyden monista eri muodoista.   Yrittäjyyspaja on osa Turun AKK:n ja Gradian yhteistä ”Mestaripolkua rakentamassa” -ESR-hanketta. Hankkeessa korostuu mm. uraohjaus ja jatkuvan oppimisen idea – […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun