Opiskelijatarinat

Kevyempi versio autoalalta

11.5.2020

Turun AKK:sta ajoneuvoasentajan perustutkinnosta varaosamyyjäksi valmistunut Ruu Asikainen on tyytyväinen, että autoalalta löytyi uusi mahdollisuus, kun terveydelliset rajoitteet estivät autoasentajan työn tekemisen. Päivä valmistumisensa jälkeen tammikuussa, Ruu allekirjoitti työsopimuksen autopurkaamoon, missä nyt työskentelee varaosamyyjänä.

Ruulla oli jo media-assistentin koulutus sekä kesken jääneet autoalan opinnot, kun hän hakeutui TE-toimiston ammatinvalinnan psykologille keskustelemaan uravaihtoehdoista. Autoala kiinnosti edelleen, mutta terveydelliset rajoitteet oli huomioitava jatkoa ajatellen. Turun AKK:n koulutusvalikoimasta löytyi varaosamyyjän koulutus. Selvittelyjen jälkeen todettiin, että alan työtehtävät soveltuvat hänelle terveydelliset seikat huomioiden.

Koulutukseen pääsy ei olisi vaatinut aiempaa osaamista alalta, mutta Ruun työkokemus autokorjaamosta oli plussaa.
”Työkokemusta huomioitiin etenkin siinä, että joitain töitä pääsin suoraan vain tekemään ja näyttämään osaamiseni. Minun ei siis tarvinnut istua opettelemassa samaa asiaa uudestaan”.

Työharjoittelu poiki työpaikan

Ruu ei halunnut peittää terveydellisiä rajoitteitaan, vaikka se asetti tiettyjä haasteita harjoittelupaikan löytymiselle. Turun AKK:n opettajien kontaktit alan toimijoihin ovat kuitenkin laajat ja harjoittelupaikka löytyi lopulta Autopurkaamo Oili Jaloselta. Harjoittelussa Ruu pääsi tekemään töitä varastoon eli hyllyttämistä, inventointia, toiminnan kehittämistä ja niiden toteutusta. Pari ensimmäistä viikkoa mukana oli toinen työntekijä, joka perehdytti ja ohjeisti asioissa.

”Työporukka oli mahtava. Tuntui, kuin olisin työskennellyt siellä aina. Minua kohdeltiin tasavertaisena yhteistön jäsenenä”, iloitsee Ruu.

Tavallinen työpäivä?

Tavallisesti varaosamyyjä tekee juuri sitä mitä nimike kertoo eli myy varaosia. Työhön kuuluu yleensä myös asiakaspalvelutyötä, tosin tämä vaihtelee työpaikoittain.

”Päivä koostuu pitkälti asiakaspalvelusta tiskillä sekä asiakkaiden puheluihin vastaamisesta. Selvittelyä, mistä saisimme asiakkaalle tarvittavan osan. Löytyykö se omasta purkaamosta vai onko se hankittava uutena. Toisinaan käyn itse purkamassa osia purkuautoista. Asiakaspalvelu – kaikessa haastavuudessaan – on kuitenkin omaa sydäntäni lähellä. Parasta on, kun pääsee soittamaan asiakkaalle ja kertomaan, että se hankalasti saatava osa olis mulla nyt täällä…”, summaa Ruu.

Kenelle suosittelisit opiskelua AKK:ssa?

Ruu suosittelee koulutusta kaikille, joita opiskelu kiinnostaa – alaan katsomatta.

”Kokonaisuudessaan opiskelu oli mahtavaa ja ainakin meidän ryhmässä hyvä yhteishenki. Parikymmentä eri ikäistä ja erilaisita taustoista tulevaa ihmistä pelasi hyvin yhteen ja kaikki tsemppasivat toisiaa. Yhdessä opittiin ja tehtiin. Jotain yhteishengestä kertoo sekin, että vaikka ryhmä on valmistunue, edelleen vaihdamme kuulumisia WhatsApp-ryhmässämme.”

”Opiskelussa paljon on kiinni omasta motivaatiosta ja siitä, että on itse valmis tekemään töitä niiden eteen. Etsimään tietoa, lukemaan juttuja koulupäivän jälkeen, tekemään etätehtäviä ja suorittamaan valitun alansa opiskelun loppuun. Asenne – se ratkaisee tässäkin”, Ruu päättää.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • 5.4.2018 Blogi

    Suomen kielen opiskelua vertaismentoroinnilla

    Turun AKK:ssa on kokeiltu 2017 joulukuusta lähtien digitaalista oppimisanalytiikkaa hyödyntävää kielenopetusohjelmistoa sekä vertaismentorointia suomen kielen opiskelun tukena. Kokeiluun valittiin aloittavista kotoryhmistä 10 opiskelijaa sekä rekrytoitiin 3 maahanmuuttajataustaista, akateemisesti koulutettua vertaismentoria. Mentoroinnin ja digitaalisen opiskelun lisäksi testiryhmä on kokoontunut opiskelemaan suomen kieltä perjantaisin lähiopetusryhmässä, jossa opettajana on toiminut kantasuomalainen suomen kielen opettajan lisäksi maahanmuuttajataustainen, kotimaassaan englannin […]

  • Metallialan opiskelijoita

    15.6.2023 Opiskelijatarinat

    Moni valitsee metallialan

    Naiset hitsaushaalareissa ei ole harvinainen näky Turun AKK:n käytävillä. Sari työskenteli 14 vuotta laitoshuoltajana terveydenhoidon kohteissa ja halusi tehdä jotain muuta. Tutusta ja turvallisesta työstä lähteminen oli iso askel, mutta Sari kertoo ajatelleensa, että mikäli ei pärjää, aina voi palata. Hitsaus on kuitenkin vienyt Sarin mennessään, eikä hän usko enää palaavansa vanhaan työhönsä. Sari viihtyy […]

  • 18.1.2018 Blogi

    Amisreformi alkoi – hyvät asiat pysyy ja paranoo

    ’-En aio kertoa teille, mitkä ovat tulevaisuuden ammatteja tai töitä, koska en tiedä, mitä ne ovat”. Näillä sanoilla tähtitieteilijä, emeritusprofessori Esko Valtaoja aloitti puheenvuoronsa marraskuussa Turussa valtakunnallisessa Opetusministeriön seminaarissa. Puheen aiheena oli tulevaisuuden ammatit ja työt. Valtaojan mukaan ne ammatit, joihin nyt päiväkodissa olevat lapset valmistuvat, eivät ole vielä olemassa. Totta, maailma muuttuu – mutta […]

  • Puhtaasti parasta -tapahtuman kansikuva.

    9.8.2024 Ajankohtaista

    Puhtaasti paras -teemapäivä 18.9.

    Järjestämme puhtauspalvelualalla toimiville asiantuntijoille ja esimiehille oman teemapäivän Turun AKK:n B-talossa 18.9. klo 9-15 (luokat B-107, B-108 ja B-109) Ohjelma: 9:00 Aamukahvit ja päivän aloitus9:30 Digitaalisuuden hyödyntäminen puhtauspalvelualalla / Elina Hälikkä, L&T10:45 Puhtausalan monipuoliset uramahdollisuudet / Hanna Ojamo, Clean Up Consulting11:45 Omakustanteinen lounas ja tutustuminen B-talon siivouskeskukseen. Lounaan hinta 10 € Lounasravintola Mik-Makissa, katso lounaslista.12:30 […]

  • 15.8.2025 Ajankohtaista

    Oikea aika sijoittaa tulevaisuuteen on nyt

    Talouden käyrät tuppaavat liikkumaan säännöllisesti alas ja ylös. Sitä seuraavaa nousua odotellessa kannattaa vahvistaa omia mahdollisuuksiaan koulutuksen ja osaamisen kasvattamisen avulla.

  • 21.5.2021 Podcast

    JAKSO 4: OPPIMISVAIKEUKSIA

    Edellisessä podcast jaksossa puhuttiin erityisopettaja Sari Kinnalan kanssa huonoista koulumuistoista. Tämänkertainen jakso on jatkumoa aiheelle, sillä huonojen koulumuistojen takana voi usein olla myös oppimisvaikeuksia. Jaksossa mukana Sari Kinnalan lisäksi myös ammatillinen erityisopettaja Jaana Kallio.        Oppimisvaikeudet, kuten lukemisen ja kirjoittamisen, tarkkaavaisuuden, hahmottamisen tai keskittymisen vaikeudet ovat yleisiä. Tässä jaksossa keskustellaan erityisopettajien kanssa mm. […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun