Opiskelijatarinat

Kevyempi versio autoalalta

11.5.2020

Turun AKK:sta ajoneuvoasentajan perustutkinnosta varaosamyyjäksi valmistunut Ruu Asikainen on tyytyväinen, että autoalalta löytyi uusi mahdollisuus, kun terveydelliset rajoitteet estivät autoasentajan työn tekemisen. Päivä valmistumisensa jälkeen tammikuussa, Ruu allekirjoitti työsopimuksen autopurkaamoon, missä nyt työskentelee varaosamyyjänä.

Ruulla oli jo media-assistentin koulutus sekä kesken jääneet autoalan opinnot, kun hän hakeutui TE-toimiston ammatinvalinnan psykologille keskustelemaan uravaihtoehdoista. Autoala kiinnosti edelleen, mutta terveydelliset rajoitteet oli huomioitava jatkoa ajatellen. Turun AKK:n koulutusvalikoimasta löytyi varaosamyyjän koulutus. Selvittelyjen jälkeen todettiin, että alan työtehtävät soveltuvat hänelle terveydelliset seikat huomioiden.

Koulutukseen pääsy ei olisi vaatinut aiempaa osaamista alalta, mutta Ruun työkokemus autokorjaamosta oli plussaa.
”Työkokemusta huomioitiin etenkin siinä, että joitain töitä pääsin suoraan vain tekemään ja näyttämään osaamiseni. Minun ei siis tarvinnut istua opettelemassa samaa asiaa uudestaan”.

Työharjoittelu poiki työpaikan

Ruu ei halunnut peittää terveydellisiä rajoitteitaan, vaikka se asetti tiettyjä haasteita harjoittelupaikan löytymiselle. Turun AKK:n opettajien kontaktit alan toimijoihin ovat kuitenkin laajat ja harjoittelupaikka löytyi lopulta Autopurkaamo Oili Jaloselta. Harjoittelussa Ruu pääsi tekemään töitä varastoon eli hyllyttämistä, inventointia, toiminnan kehittämistä ja niiden toteutusta. Pari ensimmäistä viikkoa mukana oli toinen työntekijä, joka perehdytti ja ohjeisti asioissa.

”Työporukka oli mahtava. Tuntui, kuin olisin työskennellyt siellä aina. Minua kohdeltiin tasavertaisena yhteistön jäsenenä”, iloitsee Ruu.

Tavallinen työpäivä?

Tavallisesti varaosamyyjä tekee juuri sitä mitä nimike kertoo eli myy varaosia. Työhön kuuluu yleensä myös asiakaspalvelutyötä, tosin tämä vaihtelee työpaikoittain.

”Päivä koostuu pitkälti asiakaspalvelusta tiskillä sekä asiakkaiden puheluihin vastaamisesta. Selvittelyä, mistä saisimme asiakkaalle tarvittavan osan. Löytyykö se omasta purkaamosta vai onko se hankittava uutena. Toisinaan käyn itse purkamassa osia purkuautoista. Asiakaspalvelu – kaikessa haastavuudessaan – on kuitenkin omaa sydäntäni lähellä. Parasta on, kun pääsee soittamaan asiakkaalle ja kertomaan, että se hankalasti saatava osa olis mulla nyt täällä…”, summaa Ruu.

Kenelle suosittelisit opiskelua AKK:ssa?

Ruu suosittelee koulutusta kaikille, joita opiskelu kiinnostaa – alaan katsomatta.

”Kokonaisuudessaan opiskelu oli mahtavaa ja ainakin meidän ryhmässä hyvä yhteishenki. Parikymmentä eri ikäistä ja erilaisita taustoista tulevaa ihmistä pelasi hyvin yhteen ja kaikki tsemppasivat toisiaa. Yhdessä opittiin ja tehtiin. Jotain yhteishengestä kertoo sekin, että vaikka ryhmä on valmistunue, edelleen vaihdamme kuulumisia WhatsApp-ryhmässämme.”

”Opiskelussa paljon on kiinni omasta motivaatiosta ja siitä, että on itse valmis tekemään töitä niiden eteen. Etsimään tietoa, lukemaan juttuja koulupäivän jälkeen, tekemään etätehtäviä ja suorittamaan valitun alansa opiskelun loppuun. Asenne – se ratkaisee tässäkin”, Ruu päättää.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • Neljän kuvan kollaasi, jossa ensimmäisessä hitsaaja, toisessa lähihoitaja, kolmannessa laitoshuoltaja ja neljännessä rakennusalan opiskelija.

    1.7.2024 Yritystarinat

    Ammatillisia osaajia tarvitaan aina

    Yhteiskuntamme ei pyöri ilman ammattilaisia. Kuvittelepa elämää ilman sähkötöiden, rakennusalan tai hoitoalan ammattilaisia. No eihän siitä mitään tulisi! Saman on todennut myös opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen yhteinen ennakointitietoa tutkiva osaamisen ennakointifoorumi. Ammatillisten osaajien, eli ammatillisten tutkintojen suorittaneiden, tarve on suurempi kuin ammattikorkeakoulu- tai yliopisto-osaajien. Putkimiesten, lähihoitajien tai koneistajien kouluttaminen on ammatillisen oppilaitosten lakisääteistä työtä […]

  • 10.10.2018 Opiskelijatarinat

    Turva-alalta markkinointialan ammattilaiseksi

    Anttoni Ihalainen suoritti markkinointiviestinnän ammattitutkinnon Turun AKK:ssa. Ennen opintoja Anttoni työskenteli turvallisuusalalla ilman sen suurempia suunnitelmia. Aiempaa kokemusta hänellä ei markkinoinnista ollut, joten oli melkoinen yllätys, että unelma-ala löytyikin markkinoinnin parista. Markkinointiviestinnän opiskelut olivatkin lähtölaukaus uudelle uralle. ”Opinnot antoivat minulle paljon lisäarvoa, sain uusia ystäviä ja myös mahdollisuuden tehdä mielenkiintoisia markkinointiprojekteja. Opiskelu Turun AKK:ssa oli […]

  • Puhtausalan opiskelijoita opettajan kanssa.

    28.11.2024 Blogi

    Puhtausalan koulutus on nopea väylä työelämään

    Khadhija, Rashid ja Raha opiskelevat puhtausalalla. He ovat juuri harjoittelemassa opettaja Raisa Airolan kanssa siivouskoneen käyttöä Turun AKK:n B-talon aulassa. Rashid kurvailee koneella sohvaryhmän ympärillä. Raisa kertoo, että opiskelijat ovat erityisen innostuneita siivouskoneiden käytöstä. Aiemmin he ovat harjoitelleet koneella, jota työnnetään itse ja tämänkertaisessa koneessa on kaasu, joten sen käyttö tarvitsee vähän enemmän harjoitusta.

  • Metallialan opiskelijoita

    15.6.2023 Opiskelijatarinat

    Moni valitsee metallialan

    Naiset hitsaushaalareissa ei ole harvinainen näky Turun AKK:n käytävillä. Sari työskenteli 14 vuotta laitoshuoltajana terveydenhoidon kohteissa ja halusi tehdä jotain muuta. Tutusta ja turvallisesta työstä lähteminen oli iso askel, mutta Sari kertoo ajatelleensa, että mikäli ei pärjää, aina voi palata. Hitsaus on kuitenkin vienyt Sarin mennessään, eikä hän usko enää palaavansa vanhaan työhönsä. Sari viihtyy […]

  • 11.6.2025 Ajankohtaista

    Nopeasti alalle huoneistoremontoijakoulutuksella

    Jos haluat nähdä kättesi jäljen ja olet kiinnostunut remontoimisesta, huoneistoremontoija-koulutus saattaisi sopia sinulle.

  • Opiskelija, joka käyttää opinnoissaan vr-laseja.

    3.4.2024 Digitaalisuus

    Digipedagogiikka muokkaa työelämän vaatimuksia

    Digipedagoginen osaaminen on keskeinen tekijä ammatillisessa koulutuksessa, kun tavoitteena on valmistaa opiskelijoita työelämän vaatimuksiin. Organisaation on huomioitava eri sidosryhmien tarpeet ja kehitettävä digipedagogista osaamista monipuolisesti, jotta pysytään jatkuvasti kehittyvän digitalisaation matkassa mukana. On hyvä muistaa, että digipedagogiikka ei ole vain opiskelijoiden tai opettajien asia, vaan se vaikuttaa myös suoraan työelämään. Työntekijöiden digipedagoginen osaaminen parantaa organisaatioiden […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun