Ajankohtaista: Digitaalisuus

  • Taustalla siivousrobotti, edessä henkilön kädet, jossa toisessa kädessä puhelina ja toisessa kauko-ohjain.

    11.9.2024 Ajankohtaista

    Robotiikan koulutus puhtausalalla

    Robotti on tullut työkaveriksi puhtausalalle. Sen avulla työtä helpotetaan, parannetaan ergonomiaa, työstä tulee kustannustehokkaampaa ja työtehokkaampaa. Kenenkään työtä robotti ei kuitenkaan vie, sillä sen ohjaamiseen tarvitaan edelleen ihminen. Siksi on tärkeää ymmärtää ja omaksua digisiivoojan ajattelutapa ja tehtävä, kertoo robotiikan koulutuksesta vastaava, puhtausalan opettaja Anniina Nieminen. Robotti voi hoitaa esimerkiksi manuaalisen lattianpuhdistuksen, jolloin työntekijän työaikaa […]

  • Opettaja Anniina Nieminen kuulokkeet päässä kannettavan tietokoneen ääressä.

    29.8.2024 Ajankohtaista

    Verkko-opiskelun hyödyt ja haasteet

    E-oppiminen, e-opetus, eLearning, verkko-opetus ja verkko-oppiminen, rakkaalla lapsella on monta nimeä. Käytännössä tämä tarkoittaa oppimista ja opetusta, tiedon hankkimista, soveltamista ja ymmärtämistä verkon ja digitaalisten kanavien kautta. Kyseessä ei ole ohimenevä ilmiö, vaan verkko-opetus ja -oppiminen on tullut pysyäkseen eri organisaatioiden, oppilaitosten ja järjestöjen koulutustoimintaan. Opiskelijat ja ammattilaiset etsivät joustavia ja tehokkaita tapoja oppia uutta. […]

  • 29.8.2024 Uutiset

    Turun AKK:n virallinen tutkintotodistus on jatkossa sähköinen

    Tutkintoon valmistuvat ovat saaneet syyskuun alusta alkaen virallisen tutkintotodistuksensa sähköisenä Turun AKK:ssa. Sähköinen todistus on virallinen tutkintotodistus, jonka pedagoginen rehtori allekirjoittaa Digi- ja väestötietoviraston varmenteella. Kyseessä on vahvin mahdollinen varmenne ja se on hyväksytty koko EU:n alueella. Sähköinen tutkintotodistus on tietoturvallinen, luotettava sekä myös ekologinen. Sähköisenä todistus on myös helppo liittää esimerkiksi erilaisten hakemusten liitteeksi. […]

  • 2.7.2024 Ajankohtaista

    Tekoälyn käyttö opetuksessa

    Tekoälyn käyttö vaatii harkittua suunnitelmaa. Lue opettaja Anniina Niemisen vinkit, miten hyödynnät tekoälyä opetuksessasi ja mitä on hyvä ottaa huomioon sen käytössä.

  • Opettaja Anniina Nieminen kuulokkeet päässä kannettavan tietokoneen ääressä.

    2.7.2024 Ajankohtaista

    Pedagogiikan merkitys verkko-oppimisympäristöissä

    Verkko-oppimisympäristöjen suunnittelussa on tärkeää ottaa huomioon pedagogiset näkökulmat. Lue opettaja Anniina Niemisen vinkit verkko-oppimisympäristön suunnitteluun.

  • 2.5.2024 Ajankohtaista

    Robotiikan hyödyntäminen puhtauspalvelualalla

    Tekoälyä voidaan hyödyntää myös puhtauspalvelualalla tulevaisuudessa. Tällä hetkellä kuitenkin puhutaan enemmän teknologian ja robotiikan vaikutuksista puhtauspalvelualaan. Teknologian ja robotiikan kehittyminen tulevat vaikuttamaan vahvasti myös puhtauspalvelualaan. Tässä muutamia esimerkkejä siitä, miten teknologia ja robotiikka ovat jo muuttaneet, ja tulevat muuttamaan alaa edelleen: Vaikka robotit eivät korvaa siivoojia kokonaan, ne voivat tehdä raskasta ja monotonista työtä. Mielletään, […]

  • Opiskelija, joka käyttää opinnoissaan vr-laseja.

    3.4.2024 Digitaalisuus

    Digipedagogiikka muokkaa työelämän vaatimuksia

    Digipedagoginen osaaminen on keskeinen tekijä ammatillisessa koulutuksessa, kun tavoitteena on valmistaa opiskelijoita työelämän vaatimuksiin. Organisaation on huomioitava eri sidosryhmien tarpeet ja kehitettävä digipedagogista osaamista monipuolisesti, jotta pysytään jatkuvasti kehittyvän digitalisaation matkassa mukana. On hyvä muistaa, että digipedagogiikka ei ole vain opiskelijoiden tai opettajien asia, vaan se vaikuttaa myös suoraan työelämään. Työntekijöiden digipedagoginen osaaminen parantaa organisaatioiden […]

  • 15.3.2024 Ajankohtaista

    Miten pysyä mukana kehittyvässä digitalisaatiossa?

    Digitalisaatio menee jatkuvasti eteenpäin ja organisaatiot hengästyvät yrittäessään pysyä mukana kehityksen tahdissa. Digitaalisen osaamisen vahvistaminen on välttämätöntä kaikilla koulutusasteilla yleissivistävästä, ammatilliseen ja korkea-asteelle koulutusalasta riippumatta. Jokaisen koulutuksenjärjestäjän tulisi nyt tarkastella omia toimintojaan ja ottaa huomioon strategiassaan valtakunnallinen vuoteen 2030 tähtäävä visio digitaalisesti kilpailukykyisestä, kestävästä, hyvinvoivasta ja kyvykkäästä Suomesta. Oph:n tulevaisuuteen suuntaavassa ”Laaja-alainen osaaminen 2030-luvulla”-artikkelissa on […]

  • 2.7.2021 Blogi

    Asiakaslähtöisyys on toiminnan lähtökohta

    Turun AKK:n toiminnan johtoajatuksena on tuottaa sellaista koulutusta, jonka avulla hankittu osaaminen työllistää ja auttaa talousalueen elinkeinoelämää pysymään kehityksessä ja kilpailussa mukana. Opiskelija- ja työelämäasiakkaat ovat meillä keskiössä. Ammatillinen koulutus on aina ollut työelämäläheistä, mutta uudet toimintamallit korostavat yhä enemmän tiivistä yhteistyötä kaikkien osapuolten kesken. Opiskelijan, oppilaitoksen, sidosryhmän (mm. TE-Palvelut ja yrittäjäjärjestöt) ja työelämän saumaton […]

Siirry takaisin sivun alkuun